Afvallen: minder eten, meer sporten of beiden. Wat is wijsheid?

categorie afbeelding
post afbeelding

Je wilt gaan afvallen. Daarom ga je meer sporten. Omdat je wilt afvallen ga je naast sporten ook minder eten. Maar is deze combi eigenlijk wel verstandig? Krijg je zo het beste resultaat?

Vet omzetten in spieren. Onzin!

Als je sport verbruik je calorieën. Deze zit je om in energie. Dit is ook de bedoeling, want hoe meer calorieën je verbruikt, des te groter de kans dat je je lichaamseigen vet aanspreekt. Het resultaat: je valt af. Zo nu en dan hoor je wel eens dat je vetmassa omzet in spieren. Dat is onzin! Je verbruikt het vet en tegelijkertijd bouw je spiermassa op. Je zet het dus niet om. Trouwens, spiermassa vergroot je zowel bij krachttraining, als bij cardio.

Niet afgevallen, wel slanker

vet vs spier (Vera Wisse)Spieren zijn relatief zwaar in vergelijking je lichaamsvet. Vandaar ook dat je in het begin van het sporten geen echte verandering in je gewicht ziet. Wel zal het je opvallen dat je kleren ruimer gaan vallen. Het gevolg van opbouwen van je spieren (spiermassa) zie je pas na een bepaalde tijd, want spieren zijn actief weefsel. Met andere woorden, of je ze nu wel of niet actief gebruikt, ze verbruiken energie. Ander gezegd, hoe meer spiermassa hoe hoger je zogenaamde ruststofwisseling. Dit is ook de reden om vooral gaan sporten als je wilt afvallen. Niet alleen vanwege het energieverbruik tijdens het sporten, het is ook makkelijker om op langere termijn op gewicht te blijven.

Je ruikt naar aceton

Het klinkt logisch: minder eten als je wilt afvallen. Dat is niet zonder meer zo. Als je wilt afvallen en je gaat daarom sporten is het belangrijk dat je niet te weinig eet. Bij te weinig eten (lees: energie inname) verbruik je niet alleen vetmassa, je spreekt dan ook je spiermassa aan. En dat is nou net niet de bedoeling. Bijkomend nadeel bij te weinig eten is ook nog eens dat je ruststofwisseling lager is. Herken je dit? Je ruikt bij iemand in de sportschool of tijdens een andere sport een geur die lijkt op aceton. Een duidelijk teken dat iemand zijn spiermassa aan het afbreken is. Sporten heeft dan nog weinig zin behalve als het gaat om gewichtsbehoud.

Stel haalbare doelen

De combinatie van minder eten en meer verbranden is op zich prima. Je hoeft namelijk niet enorm veel te sporten of heel weinig te eten om toch zichtbaar resultaat te bereiken. Wat getallen om je een indruk te geven.

Je wilt 1 kg afvallen:

  • Je moet dan 7.000 kcal meer verbruiken of zevenduizend kcal minder eten dan je nodig hebt.
  • Een gemiddeld persoon heeft ongeveer 2.000 kcal per dag nodig,
  • Het is dus bijna niet mogelijk is om door minder te eten, een kilo per week af te vallen.

Om af te vallen zal je dus ook energie moeten gaan verbruiken, dus gaan sporten. Ook dan is een kilo afvallen een behoorlijk grote opgave. Een meer haalbaar en dus realistisch doel is om 0,5 kilo p/w af te vallen. Vertaald in cijfers is dat rond de 500 kcal minder per dag binnen krijgen (eten) en/of meer verbruiken (sporten). Om je een beeld te geven: 500 kcal verbruiken is ongeveer gelijk aan een uur flink intensief sporten. Vertaald naar voedsel komt het overeen met 2 stevig belegde boterhammen en 2 glazen frisdrank.

Voor het beste resultaat adviseer ik je om een professional te raadplegen die je helpt om je eetpatroon en je activiteiten goed op elkaar af te stemmen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Buikvet: een gezondheidsrisico

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>