Bewegen als (aanstaande) moeder: de 5 beste tips en tricks

categorie afbeelding
post afbeelding

Tijdens of na je zwangerschap te horen krijgen dat je niet meer kan of mag sporten, is niet alleen ontmoedigend, maar ook niet correct. Met de juiste work-out routine is het namelijk meer dan ok om te blijven sporten. Regelmatig een lichamelijke inspanning doen biedt zelfs heel wat voordelen. Niet alleen houd je je lichaam in goede conditie, maar je hebt meteen ook wat me-time, zodat je geniet van een momentje voor jezelf. Onderzoek wijst bovendien uit dat sporten bijdraagt tot een betere nachtrust en lichamelijke (zwangerschaps)kwaaltjes verhelpt. Een gezonde fitness routine is echter belangrijker dan ooit wanneer je zwanger bent of mama bent geworden. Wij zetten alvast de 5 beste tips op een rijtje om op een verantwoorde manier aan de slag te gaan en blijven in de gym.

Voeding en water

In de gym zweet je heel wat af en het is dan ook belangrijk om je lichaam voldoende gehydrateerd te houden. Breng dan ook een flesje of drinkbus mee, zodat je steeds water bij de hand hebt. Zeker vrouwen die nog borstvoeding geven moeten veel drinken zodat de melkproductie optimaal blijft. Wil je graag iets anders proberen dan gewoon water? Amandelmelk, water met een smaakje of vers fruit bieden een alternatief om voldoende vocht binnen te krijgen. Schenk daarnaast ook voldoende aandacht aan je voeding, met veel groenten, fruit en plantaardige producten. Op die manier heeft je lichaam de energie om de vele veranderingen tijdens en na de zwangerschap te verwerken.

Van warming up tot cooling down

Die extra 10 minuten voor je gym sessie zijn essentieel om op een verantwoorde manier te sporten. Je geeft je spieren de tijd om wakker te worden voor een fysieke uitdaging, waardoor je blessures vermijdt. Ook nadien neem je even de tijd voor een cool down sessie met enkele stretchoefeningen. Niet alleen zet je lichaam aan tot te recupereren, het verbetert ook je sportieve prestaties.

Minder oefeningen met meer aandacht

De zware buikspieroefeningen zet je even op halt tijdens en net na je zwangerschap om je te focussen op lichte oefeningen, die net zo goed voor veel resultaat zorgen. Door elke gymsessie met de nodige aandacht te voltooien, vermijd je blessures en ga je voor een gezond lichaam. De ‘breathe with movement’ oefeningen zijn populair, omdat ze je aanmoedigen om te luisteren naar je lichaam. Je ademt daarbij in wanneer je je spieren aanspant en ademt weer uit wanneer je ze ontspant. Ben je hier niet geduldig genoeg voor? Een sessie yoga of pilates helpt je om je zintuigen aan te scherpen en te sporten met respect voor je lichaam.

Handige accessoires

Laat de zware gewichten even aan de kant liggen en leef je uit met de vele andere accessoires die je in de gym vindt. Met stretchoefeningen train je je spieren voor een betere houding en strakkere spieren. Een fitness bal is ideaal voor enkele uitdagende oefeningen die meteen ook pijn aan je lage rug verhelpen, zoals lichte stretch oefeningen op de bal. Ook de foam roller is een geliefde accessoire voor zwangere vrouwen en jonge moeders die graag hun spieren willen trainen. Leg de foam roller onder een lichaamsdeel en rol zachtjes naar buiten toe. Span pijnlijke spieren even aan voordat je de roller verder rolt.

Bezoekje aan de fysio

Tijdens en na je zwangerschap vind je het niet meer dan normaal om regelmatig op check-up bij de gynaecoloog te gaan. Heb je echter ook al gedacht aan de fysiotherapeut? Een erkende fysio zorgt ervoor dat je blessures vermijdt en met veel zorg je oefeningen afmaakt. Je blijft zo niet alleen gemotiveerd om je gym sessies vol te houden, maar je bouwt ook aan een gezond lichaam dat klaar is om de uitdagingen van een zwangerschap en het hebben van jonge kinderen aan te gaan.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Wat je moet weten over het aanschaffen van een AED

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Genoeg redenen om te gaan fietsen!

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Alles wat je moet weten over Stevia

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Harde seksuele woorden een van de oorzaken van vaginisme!?

Door Jacqueline van de Bilt

Reageer op dit bericht

Geef een reactie