Sporten saai? Dat kan anders!

categorie afbeelding
post afbeelding

Hoe je het wendt of keert: sport is vooral doorzetten en herhalen van oefeningen en heeft daarom ook de potentie om snel saai te worden. Je voelt alleen dat je sterker wordt als je dezelfde oefening met meer herhalingen (of meer gewicht) kan en je zal alleen verbetering merken als dat gruwelijk zware trainingsschema ineens makkelijker gaat.

De oplossing?

Is er maar half. Het blijft gewoon een feit dat je lichaam eerst moet wennen aan een handeling, vervolgens die spieren die het ineens gebruikt aan moet sterken, om daarna de beweging meester te maken. Ik ken niemand die tijdens zijn eerste herhaling bankdrukken de stang mooi recht omhoog drukte. Je wordt dus sterker (en handiger) bij herhaling.

Afwisseling helpt

Je kunt dit repetitieve karakter echter wel een beetje doorbreken. Maak een trainingsschema van 4 weken en wissel bij bijvoorbeeld twee trainingen per week elke training af. Train wel dezelfde spiergroepen, maar kijk of je de kleine spiertjes rondom de grote kunt stimuleren.

Lig je in training 1 van de week op de bank om te bankdrukken? Doe dat in training 2 eens op een swissball.
Doe je normaal 3 sets lunges met barbell? Probeer eens een walking lunge met 2 kettlebells.

Je houdt je geest actief doordat de oefening anders is, en je lichaam reageert ook positief op de nieuwe maar toch redelijk vertrouwde beweging.

Duurtraining op de fiets

Ik zelf zwem de laatste tien jaar zo’n 20 uur per week, met daarbij zo’n 15 uur aan kracht-, core- en rektraining. De laatste weken pak ik bijvoorbeeld twee keer per week de racefiets om mijn duurtrainingen in het zwembad eens anders in te vullen. Hartslag gaat prachtig omhoog en mijn benen (toch het zwakke punt) krijgen vaker een opdonder.

Mijn tip is dus: zoek afwisseling in je programma. Hou het voor jezelf leuk en uitdagend. Je wordt alleen sterker als je een oefening beheerst, maar ook als je naar de sportschool blijft gaan. En daar helpt variatie bij.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Ga goed voorbereid op fietsvakantie

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Beginnen met sporten: leuk en langzaam

Door Jolanda Hamers

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Zoveel calorieën verlies je tijdens een fietstocht

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht