Valkuilen gezonde leefstijl bij diabetes 2

categorie afbeelding
post afbeelding

Als niet diabeet is het erg moeilijk om gezond door het leven te gaan. Op elke hoek van de straat zie en ruik je verleiding. Maar wanneer je diabetes type 2 hebt, is het nog moeilijker om je aan een gezonde levensstijl te houden. Je moet dezelfde verleidingen doorstaan en tegelijkertijd heb je een beperking. Dit maakt het optimaal houden van je bloedsuikerspiegel niet bepaald makkelijk.

Door: Ben Kuiper

Gelukkig kun je al een heel eind komen door de valkuilen in dit artikel te vermijden. Dit zijn de grootste boosdoeners wanneer het aankomt op het krijgen van een hoge bloedsuiker of het ontwikkelen van suikerziekte type 2.

Suikerrijke producten zijn overal

De grootste boosdoener voor je diabetes type 2 is suiker. Niet het gezonde suiker wat je in fruit of groenten tegenkomt. Nee, ik heb het over het suiker wat tegenwoordig overal aan toe wordt gevoegd. Het suiker wat producten zo verslavend lekker maakt.

Het vermijden van suikerrijke producten is één van de beste stappen die je kunt ondernemen voor je gezondheid. Deze producten zitten niet alleen vol suiker maar bevatten ook weinig vezels. Deze ongezonde combinatie zorgt ervoor dat suikers ontzettend snel terecht komen in je bloedbaan. Hierdoor schiet je bloedsuiker- en insulinespiegel omhoog.

Als dit één keer gebeurt is het niet erg. Maar dag in dag uit je alvleesklier een opdonder geven met suikerrijke producten zorgt ervoor dat je uiteindelijk diabetes type 2 ontwikkelt doordat je insulinegevoeligheid afneemt.

De grootste boosdoeners zijn:

  • Frisdrank
  • Vruchten/groente sapjes
  • Suikerrijke zuivelproducten
  • Deegwaren (koekjes, cake, gebak, taart, pizza etc)
  • Chips
  • Snoep
  • Chocolade

Dit zijn verreweg de ongezondste producten die je in huis kunt halen. Besluiten om vanaf vandaag deze niet meer te eten zal je bloedsuikerwaarden snel verbeteren. Voor meer tips kun je hier een kijkje nemen.

Ongezond eten in huis

Wanneer het aankomt op ‘nee’ zeggen tegen lekker eten, overschatten de meeste mensen hoe sterk hun wilskracht is. Wanneer het aankomt op het maken van keuzes, heb je dagelijks maar een bepaalde hoeveelheid wilskracht. Naarmate de dag vordert, neemt je wilskracht bij elke beslissing een beetje af. Je kunt het letterlijk zien als een tank brandstof die gedurende de dag opraakt. Dit wordt in de wetenschap ook wel decision fatigue genoemd.

Het gevolg hiervan is dat je aan het eind van de dag moe bent en weinig wilskracht hebt. En ra ra wanneer de meeste mensen spontane eetbuien krijgen vol ongezonde producten? In de avond natuurlijk.

Als je op dat moment geen ongezonde producten in huis hebt, zul je ook niet in staat zijn om een hele zak chips op te eten. “Nee” zeggen tegen ongezond eten wanneer je een zware dag hebt gehad is erg moeilijk.

Voorkomen is beter dan genezen. Overschat jezelf niet. Gooi daarom ongezonde producten de prullenbak in en haal ze niet meer in huis. Voordat je het weet zit je anders op de bank, heb je een hele reep chocolade gegeten en vraag jij jezelf af hoe dit zo heeft kunnen gebeuren.

Zonder eten het huis uitgaan

“Een goed begin is het halve werk.”
“Een gewaarschuwd mens telt voor twee.”

Wanneer je deze twee spreekwoorden combineert, krijg je deze tips.

Veel mensen gaan, om wat voor reden dan ook, zonder eten het huis uit. Misschien lukt het ze wel om te ontbijten maar het meenemen van een lunch of gezond tussendoortjes schiet erbij in. Nu is dit geen probleem wanneer je snel weer thuis bent.

Maar als je één van de vele personen bent met een baan, sociaal leven of andere reden waardoor je lang het huis uit moet, kan ik je garanderen dat er één ding gaat gebeuren: je zal honger krijgen.

En wat ga je eten wanneer je buitenshuis honger krijgt en je geen gezonde voeding op zak hebt? Je koopt een snelle hap aangezien je niet 20 euro wilt betalen voor een uitgebreide lunch. Snelle hapjes, los van fruit en noten, zijn bijna nooit gezond. Je komt namelijk snel terecht bij dingen als:

  • Broodjes
  • Sapjes
  • Koekjes

Ze zijn lekker, goedkoop, snel te snacken, maar ook zeer ongezond.

Nu hoef je van mij echt niet elke keer met een lunchpakket vol groenten, fruit en noten het huis uit te gaan. Maar gezonde maatregelen treffen kan zeker geen kwaad. Een zakje noten meenemen is altijd een goed idee. 100 gram noten bevatten meer dan 600 kcal en vullen ontzettend goed. Combineer dat met twee stuk fruit en je hebt voor langere tijd een gevuld gevoel.

Het maken van een salade is ook een optie maar dit duurt langer. Daarnaast is het niet altijd even praktisch om in het openbaar te eten. Speel het dus veilig en kies noten en fruit als je makkelijke doch gezonde voeding buitenshuis.

Elke dag het wiel opnieuw uitvinden

Dit is misschien één van de grootste valkuilen als je diabetes type 2 hebt.

Wanneer je een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt, wil je een goed plan hebben om dit om te keren. Elke dag maar wat eten en hopen dat het goed komt behoort daar niet toe. Maar dat is wel wat de meeste mensen, diabetespatiënt of niet, doen.

De meeste mensen stappen uit bed en hebben geen idee wat ze die dag gaan eten. Gaande de weg besluiten ze dat ze zin hebben in zus of zo. Hierdoor wordt je eetpatroon vooral geleid door waar je op dat moment zin in hebt en wat op dat moment voorradig is. De keuzes die hieruit komen rollen zijn verre van gezond.

Laat je dit niet overkomen. Maak een eetschema voor jezelf waarbij je bepaald welke dag van de week je wat gaat eten. Je hoeft niet elke dag hetzelfde te eten. Maar oneindig veel variatie is ook onnodig. De meeste mensen ontbijten en lunchen uit gemak vaak hetzelfde.

Het avondeten is waar de grootste fouten worden gemaakt. Bedenk 3 tot 4 lekkere maar gezonde maaltijden die je als diner kunt afwisselen. Zo weet je precies wat je wanneer gaat eten en kom je niet voor verrassingen te staan.

De af en toe moet je genieten mindset

“Af en toe moet je toch ook kunnen genieten!”
Ik hoor het heel vaak om mij heen. En ik ben het volkomen met je eens. Af en toe moet je ook kunnen genieten van eten… mits je hiermee weg kunt komen.

Als ik om één of andere reden wist dat appels giftig voor mij zouden zijn, zou ik ze niet meer eten. Ook al geniet ik er ontzettend veel van. Het eten van appels doet mij op dat moment meer kwaad dan goed.

Hetzelfde kan gezegd worden voor een diabeet en ongezond eten. Je bent helaas al ziek. Je hebt helaas al een verhoogde bloedsuikerspiegel. Je hebt, in tegenstelling tot een gezond persoon, weinig ruimte voor speling. Daarom is de ‘af en toe genieten’ mindset voor jou een slecht idee.

Het af en toe genieten heeft er in eerste instantie waarschijnlijk voor gezorgd dat je suikerziekte kreeg. Het zou daarom erg vreemd zijn om deze levensstijl door te blijven zetten. Het is niet dat ik niet wil dat je geniet van eten. Het is alleen dat jij het niet meer goed kunt hebben.

Dus moet je een persoonlijke keuze maken: wil ik genieten van eten en zieker worden? Of lever je liever een beetje in op eten om zo gezonder door het leven te gaan?

Laat mij je helpen bij je persoonlijke keuze

Het is niet makkelijk om het gezonde pad te bewandelen. Vooral als je niet goed weet wat wel en niet gezond is. Laat mij je daarom helpen. Op mijn website help ik mensen met diabetes type 2 om gezonder door het leven te gaan. Door middel van voedings- en levensstijladviezen is een toekomst waarbij je gezond ouder wordt mogelijk. Klik hier om naar de website te gaan.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Het belang van goede voetverzorging

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Onderzoek naar oogproblemen bij diabetes

Door Redactie GezondTotaal

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Gezond afvallen. Hoe doe je dat?

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>