Van hardlopen word je niet gezond

categorie afbeelding
post afbeelding

Vraag hardlopers naar hun motivatie waarom zij hardlopen en 9 van de 10 zegt: lichamelijke gezondheid. Daarom lopen hordes mensen hard. Voor een steeds groter gedeelte zijn dit duur- en marathonlopers, die zich een slag in de ronde trainen om een goede tijd neer te zetten. Waarbij goed natuurlijk een uiterst subjectieve ervaring is, door iedere hardloper zelf te bepalen.

Zonder een hardloophater of bankzitter te zijn durf ik het aan te zeggen dat je het niet voor je gezondheid hoeft te doen. Lang hard willen lopen, daarvoor is de mens nu eenmaal niet gebouwd.

Fitnorm is goed uitgangspunt: drie keer per week 20 minuten intensief bewegen

Dit neemt niet weg dat ik de Fitnorm van harte onderschrijf: drie keer per week 20 minuten intensief bewegen. Dat is een goede, simpele(?) manier om je spieren te versterken, conditie te verbeteren en misschien af te vallen. Dat kan dus betekenen dat je drie keer per week op je homespinner gaat zitten om jezelf buiten adem te trappen. Reuze gezond en nauwelijks belastend voor je gewrichten. Daarna en er tussendoor mag je gewoon op de bank neerploffen, lekker onderuitgezakt.

Een gezond hoofd

Nu is gezondheid meer dan een gezond lichaam alleen. Er is ook zoiets als geestelijke gezondheid, plezier in bewegen, de stress uit je hoofd sporten, geestelijk ontspannen door lichamelijk actief te zijn (door hard te lopen of wat je ook doet aan sport).

Bovendien: ook je lichaam is gebaat bij een gelukkig, ontspannen en plezierig hoofd. Die twee, lichaam en geest, zijn – gelukkig – niet te scheiden.

Beweeg vooral voor je plezier

Mijn advies: wil je lichamelijk gezond worden en blijven, beweeg dan volgens de Fitnorm. Voor je geestelijke gezondheid en je plezier, mag je zo veel bewegen als je wilt. En kun je jezelf desgewenst te buiten gaan aan duurlopen en je dagelijks in het zweet werken. Als je het maar met plezier doet. Ik spreek uit ervaring: als ik een dag nauwelijks beweeg en niet sport, gaat mijn humeur met sprongen achteruit. Daar kan het thuisfront over meepraten.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Daarom zijn huisdieren goed voor je gezondheid

Door Gast Blogger

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Dertig minuten per dag bewegen. Zo doe je dat

Door Redactie GezondTotaal

categorie afbeelding
categorie afbeelding

Vleestaks: de volgende logische stap?

Door Jolanda Hamers

categorie afbeelding
categorie afbeelding

De gezonde weg ingeslagen, totaal!

Door Thiery Thielemans

Reageer op dit bericht