Wat wel en niet eten tijdens je zwangerschap

categorie afbeelding
post afbeelding

Tijdens je zwangerschap kun je vrijwel alles gewoon blijven eten en drinken. Maar sommige producten kunnen schadelijk zijn voor jezelf of voor je baby. Lees in dit artikel wat je beter niet kunt nuttigen tijdens de zwangerschap én hoe je veilig omgaat met je eten.

Hoe zit het met vlees en vis

Van vlees-, orgaan- en visproducten is het bekend dat het besmet kan zijn met ziekteverwekkers. Hieronder lees je enkele belangrijke tips en informatie.

Vlees
Neem geen rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees. Verhit rauw vlees door en door. Zo dood je eventuele ziekmakers zoals Toxoplasma gondii.

Leverproducten
In leverproducten zit veel vitamine A. Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je krijgt niet te veel vitamine A binnen als je lever en leverproducten vermijdt. Een enkele keer leversmeerworst of leverpaté kan wel. Neem dan maximaal een boterham met dit beleg op een dag.

LET OP:
Van varkensleverproducten (met name leverworst en paté) is bekend dat het besmet kan zijn met Hepatitis-E virus. Met name voor mensen die zijn getransplanteerd is dit schadelijk.

Vis
Eet geen rauwe vis (waaronder haring en sushi), of gerookte kant-en-klare vis uit de koeling. Deze kan de Listeria-bacterie bevatten zitten. Vis is heel gezond, maar sommige soorten kunnen zware metalen bevatten. Eet daarom geen roofvissen en niet meer dan 2 porties vette vis per week en varieer met vissoorten. Verhit vis altijd goed.

Zuivel en eieren

Eet geen kaas gemaakt van rauwe melk. Deze kan bacteriën bevatten die schadelijk zijn voor de baby in je buik. Op het etiket staat dan ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’. Staat er alleen ‘melk’ op het etiket, dan kun je ervan uitgaan dat het veilig is.

Dranken

Drie koppen zwarte of groene thee past in een gezond voedingspatroon. Wissel (kruiden)thee af met andere dranken, zoals water. Vermijd alcohol.

Kruiden

In kruiden zitten plantengifstoffen (aromastoffen) die in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn. In kruidenpreparaten zijn de kruiden erg geconcentreerd, en zijn daarom niet goed voor je kind.

Kiemgroenten

Neem als je zwanger bent geen rauwe kiemgroenten. Op kiemgroenten als taugé of alfalfa, kunnen schadelijke bacteriën voorkomen, zoals Salmonella en E.coli. Door taugé onder te dompelen in kokend water of mee te wokken met de maaltijd, doodt je deze bacteriën en voorkom je een voedselinfectie.

Overige producten

Bij misselijkheid wordt weleens kalebaskalk (pimba) geadviseerd. Dat is geen goed idee: de grote hoeveelheid lood in kalebasmelk is schadelijk voor je baby.
Drop verhoogt je bloeddruk. Bij een hoge bloeddruk komen minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.
Er zijn producten op de markt die claimen ‘supergezond’ voor je te zijn. Soms worden ze superfoods genoemd. Denk aan bepaalde zaden en gedroogde bessen, bijvoorbeeld gojibessen. Deze claims zijn vaak niet bewezen. Zwangere vrouwen zijn extra gevoelig voor eventuele nadelige effecten of de effecten zijn niet bekend. Daarom is het advies om gedroogde, geconcentreerde superfoods uit voorzorg niet te eten.

Tip: Alles in 1 overzicht
Download hier het overzicht van alle tips op 1 bladzijde. Handig voor bijvoorbeeld op de deur van je koelkast.

Bron: Voedingscentrum


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

categorie afbeelding
categorie afbeelding

De bewuste vegetariër, drie tips

Door Stefanie Hesseling

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>