4 tips om snel te herstellen van de griep

post afbeelding

Plotseling overkomt het je: de griep. Maanden leek het erop alsof deze jou zou overslaan. Helaas zien we het afgelopen jaar het aantal griepgevallen weer sterk toenemen. Zelfs in maanden waarbij normaal gesproken het seizoenseffect de golf teniet had gedaan. Hoogstwaarschijnlijk een direct gevolg van de corona-aanpak. We hebben te ver van elkaar geleefd voor te lang. Hierdoor is de weerstand niet meer wat het geweest is. Inmiddels mag alles weer en lopen we dus ook weer sneller virussen op. Voorkomen kan je nooit helemaal. En als je het krijgt wil je waarschijnlijk ook zo snel mogelijk herstellen. Maar hoe doe je dat? Is er iets waardoor je invloed kan uitoefenen op de herstelperiode? Of is het slechts een kwestie van uitzieken.

We hebben goed en slecht nieuws. Het is namelijk in veel gevallen inderdaad een kwestie van uitzieken. Dat neemt niet weg dat je je lichaam wel extra kunt ondersteunen om zo sneller het virus de baas te worden. We helpen je op weg met behulp van de volgende vier tips.

1.      Eet extra gezond

Als je je niet lekker voelt, heb je waarschijnlijk ook weinig trek om te eten. Toch is het juist nu belangrijk om je lichaam in de benodigde vitamines en mineralen te voorzien. Die heeft het lichaam immers nodig om goed te kunnen herstellen. Daarom is het belangrijk om extra gezond te eten. Een fruitmand laten bezorgen bijvoorbeeld. Fruit is licht verteerbaar en geeft het lichaam de benodigde voedingsstoffen om te kunnen herstellen. Is er iemand in je omgeving die graag iets voor je kookt? Vraag dan om een pan kippensoep. Dat is niet alleen heel lekker, maar ook nog eens bewezen effectief tegen griep en verkoudheid.

2.      Hydrateer

Bij koorts is het belangrijk dat het lichaam goed gehydrateerd wordt. Zeker wanneer je hierbij ook nog eens overgeeft of diarree hebt. Drink je onvoldoende? Dan loop je het risico uitgedroogd te raken. Dat is niet alleen heel gevaarlijk, maar vertraagt ook nog eens het herstelproces. Drink daarom minimaal 1,5 tot 2 liter water. Het liefst nog meer. Wacht niet tot je dorst krijgt. Als je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat met drinken.

3.      Neem echt je rust

Ben jij een echte bikkel die meestal keihard blijft doorwerken in- of buitenshuis terwijl je je goed ziek voelt? Dan is dat nu niet alleen onverantwoord gezien corona, maar ook nog eens onverstandig. Je lichaam geeft het signaal dat hij virussen aan het bestrijden is. Dat kost energie. Je kunt je lichaam een handje helpen door zelf je rust te pakken. Zo hoeft het lichaam zich verder niet te focussen op andere dingen, maar zal het zich enkel richten op het verdrijven van de virussen. Hoe meer jij je rust pakt, hoe sneller je weer op de been bent.

4.      Blijf op temperatuur

Je lichaam is hard aan het werk en dat zorgt ook vaak voor sterke temperatuurschommelingen. Is het koud buiten? Dan is het belangrijk dat je je lichaam helpt en lekker onder de warme dekens kruipt. Zo voorkom je dat het lichaam hier nog meer extra energie aan moet besteden. Hetzelfde geldt bij warmte. Kleed je dan een stuk koeler. Je lichaam heeft alle energie nodig en zo voorkom je dat hij nog harder moet werken om jou warm of juist koeler te krijgen. 


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

3 handige tips voor een gezondheidsboost

Door Redactie

Waar wil je op letten als je zorgverzekeraars vergelijkt?

Door Redactie

Enorme tandartsangst? Zo kom je deze angst te boven!

Door Redactie

5 tips voor een spannender seksleven

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.