5 tips om (weer) te beginnen met mindfulness

post afbeelding

Hoe zeer je het belang van mindfulness beoefening ook inziet, toch kan het lastig zijn om je mindfulness beoefening op te pakken of vol te houden. Misschien merk jij, of je omgeving, zelfs het effect van het feit dat je niet oefent. Of krijg je het advies van mensen om eens ‘wat aan mindfulness te gaan doen’.

Soms hebben we echter een steuntje in de rug nodig, een soort gids om onszelf weer op het mindfulness pad te brengen. In dit blog geef ik je 5 belangrijke tips om je beoefening op te pakken.

Tip 1: Zie het als een oefening

We beoefenen mindfulness. Het is dus een oefening. En als je iets oefent betekent dit dat je het doet met vallen en opstaan. Je hoeft dus niet continue mindful te zijn! Op de opfrisavonden die ik organiseer krijg ik vaak te horen van mensen dat het ze maar niet lukt om mindful door het leven heen te gaan. Vaak als wij starten met oefenen willen we snel resultaat. Maar bij het beoefenen van mindfulness werkt dit juist tegen je. Mindfulness is geen doel maar een weg. Je doet je best zo goed als je kunt voor dit moment.

Afdwalen

Tijdens het oefenen ga je obstakels tegen komen. Bijvoorbeeld als je besluit je aandacht te houden bij je adem, zal je merken dat je aandacht steeds weer afdwaalt. Dat is niet vreemd. Het is van nature dat onze geest afdwaalt, zelfs mensen die jaren mediteren dwalen nog af! Ook kunnen er allerlei prettige en onprettige gevoelens voorbij komen, zoals verveling, onrust of slaperigheid. Uiteindelijk gaat het niet om wat voorbij komt maar dat we opmerken wat voorbij komt. Opmerkzaamheid is onze beoefening.

Waarderen

Er bestaan dus geen goede of slechte meditaties of goede of slechte momenten van mindfulness. Waardeer je intentie en waardeer het feit dat je oefent. Als je het lastig vindt om gelijk met een lange meditatie te beginnen neem dan een paar momenten in de dag waarbij je de aandacht laat rusten bij de adem.

Tip 2: Oefen met je hart

Ik noem mindfulness ook wel conditietraining voor de geest. Zoals het lichaam beweging nodig heef, zo heeft het brein meditatie nodig om fit te worden/zijn. Maar het beoefenen van mindfulness doe je ook vooral met je hart.

Wees jezelf

Laat je hart spreken als je mediteert. Wees vriendelijk en liefdevol voor dit moment, precies zoals het zich aandient. Wees vriendelijk en liefdevol voor jezelf, precies zoals je bent op dit moment. Mediteren met je hart betekent de aangename, neutrale én onaangename zaken liefdevolle vriendelijke aandacht geven.

Tip 3: Laat je dagelijkse leven je beoefening zijn

Uiteraard heb je vaste oefeningen. Oefeningen waarbij we tijd vrij maken in een dag om te mediteren. Deze oefeningen zijn een zeer krachtige ondersteuning van je meditatiebeoefening. Je kunt het vergelijken met sporten. Een half uur hardlopen of een uur op de sportschool helpen je conditie op peil te houden. Maar dat neemt niet weg dat je daarnaast niets meer hoeft te doen. Beweging in het dagelijkse leven is minstens net zo belangrijk!

Eindeloze meditatie momenten

En zo is het ook met mediteren. Het dagelijkse leven biedt een scala aan oefenmomenten. Gebruik maken van deze momenten geeft je heel veel oefentijd en het is niet moeilijk om te doen. Maak eens een meditatie van de afwasmachine uitruimen, je haren kammen, brood klaar maken, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Tip 4: Je kunt altijd opnieuw beginnen

Niets menselijkers dan goede voornemens die we laten versloffen. Erken dat dit zo werkt, niet alleen bij anderen ook bij jezelf. Het betekent niet dat je het niet goed doet of niet graag genoeg wil, het betekent dat je mens bent. Laat je niet verleiden in het denken over het waarom van het niet oefenen! Dit heeft geen zin.

Laat gevoelens toe

Vergeef jezelf voor het feit dat je niet geoefend hebt, breng milde, vriendelijke aandacht naar het moment en onderzoek met deze houding de gevoelens die je tegenhouden. Laat deze gevoelens eens helemaal toe, misschien de weerzin om stil te zitten, de onrust omdat je nog zoveel te doen hebt, adem er eens mee. En zo ben je alweer begonnen!

In ieder moment ligt een nieuw begin, maak het niet groter en moeilijker dan het is. Zodra je je aandacht richt op dit moment ben je begonnen!

Tip 5: Herinner je zelf aan wat je nodig hebt

Het is goed om iedere dag even stil te staan bij wat je nodig hebt om het een goede dag te laten zijn. Wat is voor jou werkelijk belangrijk en van belang? En wat helpt je daarbij? Jezelf eraan herinneren wat mindfulness je brengt of wat het je kan brengen. Christina Feldman, een bekende meditatielerares, zei ooit tegen me: ‘Denk iedere dag aan waarom je dit doet, als we ons niet iedere dag aan de voordelen van mediteren herinneren dan doet niemand het meer!’

We mediteren niet omdat het fijn is maar omdat het leven fijner wordt als we mediteren. Waardeer jezelf voor je intenties, Waardeer je zelf omdat je oefent. Bedank jezelf voor het feit dat je tijd vrij maakt om zorgzame aandacht te geven aan jezelf en dit moment.

Handige artikelen

Meer over vriendelijkheid (tip 2) kun je lezen in mijn blog: De basis van mindfulness – vriendelijkheid. 

In het gratis ebook Mindfulness in het dagelijkse leven (tip 3)  geef ik 7 tips om mindfulness een onderdeel te laten zijn van het leven van alledag.

Ook kun je in het blog ‘Mindfulness in je dagelijkse leven’ nog inspiratie op doen.

Ik wens je succes met het starten van je mindfulness beoefening. Misschien vind je het fijn om je ervaringen te delen. Het is goed om te weten dat je niet de enige bent die worstelt met het integreren van mindfulness in het leven!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

3 activiteiten die ontspannend werken

Door Redactie GezondTotaal

Gelezen: Overwin je vaginisme

Door Jacqueline van de Bilt

Last van slapeloosheid? Oefen dan eens met yin yoga

Door Jolanda Hamers

Laat die piekergedachten voor wat ze zijn!

Door Jolanda Hamers

Reageer op dit bericht