6 tips voor verbeteren uithoudingsvermogen

post afbeelding

Fysiek sterk en fit zijn hangt voor een groot deel samen met het hebben van een goed uithoudingsvermogen. Dit wil zeggen dat je langdurig een bepaalde inspanning kunt leveren. Dat kan hardlopen zijn, maar ook fietsen, zwemmen, push-ups doen of simpelweg wandelen.

Er zijn allerlei manieren om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Met de volgende 6 tips verbeter je optimaal je totale uithoudingsvermogen.

Regelmaat

Voor het kweken van uithoudingsvermogen ligt de sleutel bij regelmaat. Dat wil niet alleen zeggen dat je regelmatig een inspanning levert, maar ook dat je regelmaat hebt in je leven. Slaap voldoende, drink voldoende en eet gezond. Door alle randvoorwaarden te optimaliseren, verbetert het uithoudingsvermogen sneller.

Verbeter voortdurend

Wil je je uithoudingsvermogen voor een specifieke sport verbeteren, stel dan doelen en push jezelf om het randje op te zoeken. Je moet flink moe worden om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Het heeft weinig zin om een inspanning te leveren waarbij je nauwelijks zweet of buitenadem bent.

Train ook thuis

Train je normaal gesproken buiten de deur, dan kun je de trainingen aanvullen door ook thuis veel te bewegen. Doe een thuisfitnessprogramma of schaf een fitnessapparaat aan. Goede apparaten voor het uithoudingsvermogen zijn bijvoorbeeld de loopmachine, hometrainer, crosstrainer en stepper.

Zorg voor juiste materiaal

Heb je goed materiaal om mee te sporten, dan is het voor de meeste mensen ook motiverender om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Zorg voor goede en comfortabele sportkleding en, afhankelijk van de sport die je beoefent, ook bijhorende accessoires, zoals een fitnessmatje, handschoenen en schoenen.

Combineer cardio met kracht

Uithoudingsvermogen wordt meestal direct geassocieerd met cardiotraining, maar ook kracht speelt een rol bij uithoudingsvermogen. Sterker nog, je uithoudingsvermogen gaat sneller vooruit wanneer je deze twee combineert.

De push-up is bijvoorbeeld een typisch voorbeeld van een oefening die tussen kracht en cardio inzit. Bij een sportschool kun je oefeningen met gewichten afwisselen met een sessie touwtjespringen. Geef jezelf niet te veel rust. Het doel is natuurlijk dat juist het vermogen om door te blijven gaan toeneemt.

Wissel af

Volgens veel fitness guru’s is routine de grote vijand bij het sporten. Loop je altijd hetzelfde rondje, dan bouw je routine op. Niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk. Wissel het rennen af met een andere sport om je lichaam aan verschillende vormen van inspanning bloot te stellen.

Wil je per se blijven lopen, zwemmen of fietsen, bouw dan een intervaltraining in, waarbij je vaak van tempo wisselt. Dit is zwaarder, maar verbetert het uithoudingsvermogen ook een stuk beter. Je lichaam kan door de tempowisselingen minder makkelijk in een ritme komen, wat zorgt voor een stevige training.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waar let je op bij het aanschaffen van een hometrainer?

Door Gast Blogger

Doelen werken beter dan voornemens

Door Sebastiaan Verschuren

Een platte en strakke buik

Door Michael Gortz

Hoe we momenteel fitnessen en hoe het eigenlijk zou moeten!

Door Michael Gortz

Reageer op dit bericht