7 meest gemaakte afslankfouten

post afbeelding

Een strak en als het even kan hier en daar een gespierd lichaam, dat lijkt de meeste mensen wel wat. En toch lukt dit in de meeste gevallen niet. De helft van alle Nederlanders kampt zelfs met overgewicht. Waar gaat het mis?

In dit artikel beschrijven we zeven bekende en minder bekende afslankfouten en valkuilen. Herkenbare situaties die funest zijn.

Eén keertje maar

We zijn kampioen in ons zelf voor de gek houden. Is het echt maar één keertje dat we over de schreef gaan? Of we ons nu verdrietig of juist geweldig vinden, er is altijd wel een reden om ‘één keertje’ uit de ban te springen.

Ik sla het ontbijt wel over

De klassieker! Ben je al geen liefhebber van ontbijten, dan is de stap snel gezet om deze maaltijd over te slaan.
Een goed ontbijt is juist een (onverwachte) slankmaker. Een gezond ontbijt brengt de stofwisseling op gang en voorkomt een bijna onbedwingbare trek in iets zoet later op de ochtend.

Ik heb net gesport

Is sporten voor jou een middel om te werken aan je gezondheid of is het een alibi om vervolgens extra te mogen eten? Leuk dat die fitnessapparatuur of jouw geavanceerde stappenteller laat zien hoeveel calorieën je hebt verbruikt, maar wat heb je daaraan als je vervolgens overcompenseert met een snack?

Een plan? Heb ik niet nodig!

Een blijvend gezond gewicht bereik je alleen door een structurele verandering van je eet- en leefgewoonten. Daar begin je niet even mee als je je ontevreden voelt na teveel gegeten te hebben. Bevliegingen zijn gedoemd te mislukken.

Laat eten maakt toch niet uit?

Kies voor drie maaltijd per dag op vaste tijden. Je hebt minder de neiging te snacken of extra veel te eten door de lange interval tussen twee maaltijden. En eten doe je met aandacht, niet met het bord op schoot voor de televisie en niet met de blik op de telefoon of tabletcomputer naast het bord. Je bent vast wel eens ’s avond laat met een volle maag naar bed gegaan, waardoor je ’s ochtends bij het opstaan nog steeds een vol gevoel had.

In het weekeinde neem ik ‘vrij’

Een populaire benadering. Door de week volgen we keurig onze nieuwe eet- en leefgewoonten. Om vervolgens in het weekeinde alle remmen los te laten. Niet alleen gaat het effect van ons doordeweekse gedrag daardoor verloren, het lichaam dat net in de spaarstand was gegaan slaat de extra voeding op als reserve (lees: vet).

Van light mag ik meer

Light tikt zwaar aan. Een product mag light heten als het dertig procent minder energie, vet of suikers bevat. Chips die minder vet bevat, mag light heten. Ook als het vet vervangen is door extra koolhydraten en eiwitten waardoor je uiteindelijke net zoveel (of meer!) calorieën binnenkrijgt.
Light producten geven minder snel een vol gevoel waardoor we er ‘automatisch’ meer van eten.

Valkuilen vermijden

Hoe voorkom je nou deze valkuilen. Die vraag hield ons bij Happy Weight bezig en hoe zouden we mensen kunnen helpen. We hebben daarvoor een schriftelijke cursus samengesteld. Deze leert je valkuilen te herkennen en te vermijden. Het programma is samengesteld met en door Nederlandse deskundigen.
Het resultaat mag er zijn, het hielp al meer dan 60.000 mensen aan een blijvend gezond gewicht. Het programma volg je gewoon thuis op het moment dat het jou uitkomt. Voor de kosten hoef het niet te laten, het programma wordt namelijk vergoed door een groot aantal zorgverzekeraars.

Meer weten over het programma? Kijk dan eens hier.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips hoe om te gaan met de vele dagelijkse eetkeuzes

Door Redactie GezondTotaal

6 tips voor gezonder en fitter op het werk

Door Gast Blogger

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Gezond afvallen. Hoe doe je dat?

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht