7 tips: zó houd je je gezonde voornemens voor 2019 vol!

post afbeelding

Het nieuwe jaar is begonnen. Een tijd waarin veel mensen goede voornemens maken voor het komende jaar. Misschien wil je wat vaker boodschappen halen voor die oude buurvrouw, wil je meer tijd besteden aan je gezin of wil je juist wat harder werken. De meeste mensen maken ook goede voornemens voor hun gezondheid. Ze willen bijvoorbeeld stoppen met roken of gezonder eten. Wist je dat bijvoorbeeld je zorgverzekering kan helpen met deze goede voornemens? Helaas duren die gezonde voornemens meestal niet zo lang, want ze zijn best moeilijk vol te houden. Met deze 7 tips houd je je een stuk gemakkelijker aan je gezonde voornemens voor 2019!

Positieve voornemens werken beter

Dingen wél doen is vaak gemakkelijker dan dingen níet doen. Dat komt omdat je ingesleten gewoontes maar moeilijk afleert. Ze komen ook steeds stiekem weer terug als je niet oplet, terwijl goede gewoontes een stuk sneller ingesleten raken. Kies dus voor een positief voornemen. Bijvoorbeeld niet: ik moet stoppen met snoepen, maar: ik wil minimaal één keer per week de fiets nemen in plaats van de auto. Zo maak je je voornemens makkelijker vol te houden en sneller als gewoonte aan te wennen.

Vertel je voornemen aan anderen

Als het gaat om gezondheid, deel je misschien liever niet teveel met anderen. Bovendien ben je bang dat het je niet lukt en dat je je daarvoor zult schamen. Toch moet je je gezonde voornemens juist wél delen met anderen! Zo maak je het plan voor jezelf een stuk tastbaarder en concreter. Bovendien kunnen anderen je steunen als je het er moeilijk mee hebt of wilt opgeven.

Leg de lat niet te hoog

Je doel moet natuurlijk wel realistisch zijn. Voor een verstokte roker is het misschien teveel gevraagd om van de ene op de andere dag definitief te stoppen met roken. Dan kun je een plan opstellen waarmee je het roken gaat afbouwen. En wil je afvallen, wees daar dan ook realistisch in. Ga liever voor wat rustiger afvallen dan voor heel snel afvallen, want als je snel afvalt krijg je waarschijnlijk last van het jojo-effect.

Zoek hulp van specialisten

Heb je goede voornemens voor een specifiek gezondheidspunt? Dan kun je vaak het beste op zoek naar hulp van specialisten. Denk bijvoorbeeld aan een diëtist die je kan helpen als je wilt afvallen. Ook je zorgverzekeraar kan je helpen met je voornemens. Zo steunt FBTO goede voornemens, met name als je wilt stoppen met roken. Zo kan je met een verwijzing van de huisarts het stoppen-met-roken-programma volgen. Dit is een vergoeding die is opgenomen in de basisverzekering waardoor je niet aanvullend verzekerd hoeft te zijn.

Maak je doel meetbaar

Een vaag doel is heel moeilijk te realiseren. Je kunt namelijk maar moeilijk zien wanneer je de goede kant op gaat of wanneer je je doel bereikt hebt. Maak dus een concreet plan met een meetbaar doel. Bijvoorbeeld dat je nog maar 5 sigaretten per dag rookt. Of dat je 5 kilo wilt afvallen. Door zo concreet mogelijk te zijn, maak je je plan beter te controleren.

Werk met beloningen

Een beloning werkt altijd erg goed om je te stimuleren iets te doen. Er is alleen één ‘maar’ aan verbonden: kies geen beloning die rechtstreeks te maken heeft met je voornemen. Bijvoorbeeld als je aan het afvallen bent, kies dan geen beloning die met eten te maken heeft. Ga dan liever lekker naar de wellness of doe iets anders leuks. Het kan namelijk zijn dat die beloning je meteen weer terugbrengt in je verslaving. Dat geldt ook voor roken: een sigaret is nooit een beloning voor het stoppen met roken!

Geef niet te snel op

Weet je waar het heel vaak mis gaat als mensen hun goede voornemens niet halen? Ze geven veel te snel op. Stel je voor dat je aan het afvallen bent. En dan heb je een baaldag of je hebt last van je hormonen. Het gevolg is dat je enorm last krijgt van een vreetbui, waardoor je weer wat aankomt. Misschien denk je dan: “ach, laat maar zitten, het lukt me toch niet.”. Maar dat is niet waar. Het is geen ramp als je even terugvalt, zolang je maar niet bij de pakken neer gaat zitten.

Goede voornemens realiseren gaat meestal niet zonder slag of stoot. Gaat het mis? Bouw je goede voornemen opnieuw op en start opnieuw. Wees niet te hard voor jezelf. En houd hier ook alvast rekening mee bij het maken van je goede voornemen: bedenk een back-up plan voor als je de moed opgeeft. Zo ben je er helemaal klaar voor om jouw doelen te gaan halen in 2019!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Lijstje van geluk

Door Sylvia Aué

Reageer op dit bericht