Beginnen met sporten: leuk en langzaam

post afbeelding

Als trainer en docente zie ik het ieder jaar opnieuw gebeuren. Mensen komen binnen en starten enthousiast met een (nieuwe) sport of groepsles. Beginnen is leuk, het geeft energie en een goed gevoel. De realiteit is echter dat beginnen makkelijker is dan volhouden.

Wanneer is volhouden lastig

Beginnen hoef je maar 1 keer te doen, volhouden en doorgaan vraagt iedere keer opnieuw om een inspanning. Stel jezelf voordat je de stap zet eens de vraag: waarom ga ik sporten? Omdat het moet (van de dokter, van je partner, van jezelf), omdat je het verstandig vindt (ook zo’n valkuil: ‘het is goed voor me’) of, en nu komt het: omdat het leuk is? Ik adviseer iedereen die zegt een sport/programma alleen te volgen vanuit het verstand of vanuit het moeten: onmiddellijk stoppen. Ga iets doen wat je leuk vindt. Je leest het goed: LEUK.

Blijer en vrolijker

Bewegen is leuk, van bewegen word je vrolijk, krijg je een fris hoofd, word je een blijer en vrolijker mens. Je wilt toch niet iedere keer thuiskomen van de sportschool met de gedachte ‘dat heb ik ook weer gehad’. Nee, je kunt je tijd en energie wel beter besteden.

Hoe beweeg je door de week heen?

Kijk eens wat je in een normale week aan beweegactiviteiten hebt waar je plezier aan beleeft. Fiets je iedere werkdag naar je werk of het station? Breng dagelijks met de fiets de kinderen naar school? Of stiekem, als je denkt dat niemand kijkt, dansen op een aanstekelijk muziekje. Schoffelen in de tuin. Wat het ook is, je in van elke activiteit vast wel een soort sportvorm vinden.

Buiten-zijn alternatief voor sportschool

Zit het plezier in het buiten-zijn, zoek dan niet de sportschool op, maar ga wat vaker bewust naar buiten om te bewegen. Zoek een maatje dat daar ook lol in beleeft of sluit je aan bij een clubje. Soms is het plezier wat meer verborgen en uit het zich bijvoorbeeld vooral tijdens vakanties. Dan ga je wel iedere dag zwemmen, of trek je sprintjes met de kinderen om te bewijzen dat je echt zo oud nog niet bent.
Kortom, ben creatief en zet het plezier voorop. Dan heb je al het meeste gewonnen.

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet

Andere ijzeren tip: bouw het op. Niet meteen twee of drie keer per week een uur sporten. Ook niet als je iets hebt gekozen dat je ongelooflijk leuk vindt. Begin eens met 1 keer per week, een uurtje hooguit. Dik kans dat na een maand of twee vanzelf de behoefte komt om het uit te breiden. Verandering van gedrag kost tijd. Hoe rustiger je het opbouwt, hoe meer kans van slagen. Dan schrikt je lichaam en systeem niet van plotsklaps een ander ritme en kan de nieuwe gewoonte ‘stiekem’ inslijten. Totdat je merkt dat je fluitend naar de sportschool gaat!


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Dertig minuten per dag bewegen. Zo doe je dat

Door Redactie GezondTotaal

Mooie billen? Ga wielrennen!

Door Gast Blogger

Pokémon Go: al gamend je conditie op peil houden

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht