Ben jij bang om raar gevonden te worden?

post afbeelding

Er zijn vele soorten psychische aandoeningen. Een aantal komen je vast bekend voor. Maar weet je eigenlijk wel welke stoornis het meest voorkomt en wat je er aan kunt doen?

M.m.v.: Fonds Psychische Gezondheid

Er zijn bekende en minder voor de hand liggende stoornissen. De meeste mensen weten er spontaan wel een aantal te noemen. We hebben de 4 meest bekende psychische aandoeningen voor je op een rijtje gezet:

  • Autisme
  • ADHD
  • Angststoornis
  • Burn-out

Weet jij welke psychische stoornis het meest voorkomt? Dat is ‘angststoornis’. Verrassend?

Iedereen is wel eens bang. Dat is maar goed ook, want angstgevoelens waarschuwen voor dreigend gevaar. Als je bijvoorbeeld een auto met volle vaart op je af ziet rijden, maakt je lichaam zich klaar voor actie, zodat je snel kunt wegrennen. Dit is een gezonde reactie.

Bang voor een leeuw

Wat is het verschil tussen ‘gewone’ angstgevoelens en een angststoornis? Bang zijn voor een leeuw is verstandig. Maar als je een angstreactie krijgt bij het zien van een leeuw op televisie, dan kan je angst je belemmeren.
Heb je regelmatig last van angstproblemen, zoals vermijding van de angstbron of extreme angst in verhouding tot het werkelijke gevaar? Heb je hierdoor ook problemen in je sociale leven of werk? Dan kan er sprake zijn van een angststoornis. Deze diagnose kan alleen een psychiater of psycholoog stellen.

Blozen en trillen

Bijna 20% van de Nederlanders heeft ooit in zijn/haar leven een angststoornis gehad. Bijvoorbeeld een sociale angststoornis (een grote angst om raar gevonden te worden of de angst om bijvoorbeeld te blozen of trillen in gezelschap), een paniekstoornis (regelmatig paniekaanvallen op volkomen onverwachte momenten) of agorafobie (‘pleinvrees’ of ‘straatvrees’).

Wat kun je eraan doen?

Een angststoornis gaat bijna nooit vanzelf over. Het is daarom belangrijk dat je niet wacht met het zoeken van hulp. Het belangrijkste is dat iemand met een angststoornis toegeeft dat hij of zij een probleem heeft en daar iets aan wil veranderen. Dit kan zelfstandig of samen met anderen, maar als je angststoornis het dagelijks leven (ernstig) belemmert is het verstandig te gaan praten met je huisarts. Hij/zij kan helpen met het vinden van passende hulp en bijvoorbeeld doorverwijzen naar een professionele hulpverlener zoals een psycholoog of psychiater.

Een aantal tips:

  • Probeer een goed beeld te krijgen van je angst en welke invloed deze op je leven heeft. Stel jezelf vragen: Waar ben ik bang voor? Wat betekent deze angst voor mijn leven?
  • Praat over je angsten met mensen in je omgeving.
  • Bepaal welke klachten je ervaart bij beginnende paniek of angstgevoelens. Vraag jezelf: Wat voel ik als mijn angst opkomt? Wat gebeurt er in mijn lichaam?
  • Probeer de voor jou angstige situaties niet te vermijden. Dit houdt je angst juist in stand. Wanneer je situaties waar je bang voor bent leert op te zoeken, helpt dit op de lange termijn bij het verminderen van je angsten.
  • Wanneer je jezelf blootstelt aan je angsten, is het goed om vaardigheden onder de knie te hebben die je lichaam en geest tot rust brengen, zoals ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Aanvullende informatie

Op de website van Fonds Psychische Gezondheid vind je een brochure over angststoornissen en kun je testen of angst een grote rol speelt in je leven.


GD Star Rating
loading...

Reageer op dit bericht