Bewegen is een ‘MUST’

post afbeelding

Herken je dat,  naarmate je ouder wordt, beweeg je steeds minder. Dat heeft vaak allerlei redenen. Is dat erg? Hoe belangrijk  is bewegen nu eigenlijk? Hoe zorg je er voor dat je toch voldoende beweegt, ook als je een bepaalde beperking hebt.  

Botontkalking

Bewegen houdt scherp en jong. Daarnaast heb je naarmate je ouder wordt en ook als je mindervalide bent, baat bij beweging. Zo hou je jezelf  zo gezond en vitaal mogelijk. Dagelijks bewegen helpt bij de in stand houden van je lenigheid en houdt gewrichten soepel.  Bijkomend voordeel is dat je botontkalking vertraagt. Altijd al belangrijk en zeker rondom en na de overgang. Het is niet ondenkbaar dat je door voldoende te bewegen het medicijnengebruik tegen botontkalking of gewichtspijn kan uitstellen of zelfs voorkomen.

Spierkracht is het toverwoord

Uit onderzoek van onder andere van de Vrije Universiteit Amsterdam blijkt dat struikelen toeneemt naar mate je leeftijd toeneemt. Hoe ouder je wordt, hoe minder goed in staat je bent om je balans te houden na het struikelen en dus valt. De reden hiervoor is te verklaren door afnemende spierkracht in de benen. Hoe meer beweging hoe sterker het lichaam.

Bewegen MOET

Ook als je al wat ouder bent, is meer gaan bewegen of sporten dus zinvol. Je zal merken dat je conditie en spierkracht verbeteert en daardoor (val)blessures beter zijn te voorkomen. Alle reden dus om in beweging te blijven. Ook mindervalide, ouderen en mensen met ziekten als reuma blijven bewegen een ‘must’. Maar hoe en hoeveel precies?

Ontspanning en inspanning

Zit je rond je overgang? Dan is De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)  voor jou ten minste 30 minuten matig intensieve lichamelijke activiteit.  Minimaal 5 dagen per week, maar nog beter is elke dag. Ben je van nature geen sportieveling, heb je wel of geen beperkingen, elke extra hoeveelheid lichaamsbeweging zinvol. Dit ongeacht de duur, intensiteit of type beweging. Voorbeelden van matig intensief bewegen zijn stevig wandelen en een lekker eind fietsen met gemiddelde snelheid. Yoga is trouwens een ontspannende manier van bewegen.

Plezierig bewegen

Door training en hulpmiddelen verbeter je jouw bewegingsmogelijkheden. Een goede en ontspannen manier is fietsen. Dit is echter niet voor iedereen even makkelijk. Een stadsfiets of omafiets trapt  namelijk bijvoorbeeld zwaar.  Hier biedt de elektrische fiets uitkomst. Jong of oud, een beperking of niet, dit type fiets mag zich verheugen op steeds meer belangstelling. Niet zo gek natuurlijk, je beweegt voldoende zonder dat het erg veel inspanning kost. Nuttig en plezierig gaan hier hand in hand.

Mindervalide en toch fietsen

Via diverse thuiszorgorganisaties kan je een elektrische fiets aanschaffen.  Tevens geven zij doorgaans goed advies over het type fiets dat bij de persoon past. Niet alleen senioren en mindervalide mensen, maar ook gehandicapten kunnen samen met begeleiders op deze wijze vrij bewegen in de frisse lucht.

Tips over vergoedingen

Het is niet altijd even onduidelijk wat precies vergoed wordt, dat is ook zo met een elektrische fiets. Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) worden deze fietsen namelijk niet standaard vergoed. Of iemand in aanmerking komt, heeft te maken met de persoonlijke situatie en met de vergoedingen die de gemeente toekent. Een gemeente beslist in welk geval het al dan niet noodzakelijk is. Normaliter wordt de fiets niet vergoed. Via een zogeheten hardheidsclausule kan de gemeente een positieve beschikking geven met het daarbij behorende persoonsgebonden budget (PGB). Op deze wijze kan een elektrische fiets alsnog volledig vergoed worden.

Wanneer men niet voor een regeling en PGB in aanmerking komt via de WMO, dan zijn er diverse mogelijkheden om toch aan een elektrische fiets te komen voor een schappelijke prijs. Er zijn diverse organisaties zoals ZorgOutlet.nl en Welzorg die de fietsen aanbieden. Zo is ZorgOutlet.nl een thuiszorgwinkel die tweedehands elektrische fietsen en fitnessapparatuur inkoopt en verkoopt.

De mogelijkheden zijn legio. Voor mensen die niet dagelijks fietsen maar dit af en toe zouden willen doen is ZorgAccent een uitkomst. ZorgAccent heeft een ledenpas waarmee je korting krijgt bij diverse  rijwielspecialisten voor het huren van een fiets.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Ga goed voorbereid op fietsvakantie

Door Gast Blogger

Beginnen met sporten: leuk en langzaam

Door Jolanda Hamers

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Dertig minuten per dag bewegen. Zo doe je dat

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht