Boekrecensie Puur eten 2: een kookboek of een dieetboek?

post afbeelding

In België schijnt ze ontzettend bekend én populair te zijn, in Nederland kunnen we vast nog wat van Pascale Naessens leren. ‘Puur eten 2’ is haar zesde kookboek. Eerdere boeken zijn inmiddels vertaald in het Frans, Engels, Duits en Chinees. Echt een succes dus! Een goede reden om dit kookboek in te duiken.

Uitgebreide informatie over gezond leven

De eerste indruk: de gerechten op de foto’s zien er precies zo uit als je van de titel mag verwachten: echt en puur en weinig gecompliceerd. Ook valt al snel op dat het boek behoorlijk wat tekst bevat. Uitgebreide informatie over gezond leven, en bijvoorbeeld over hoe bacteriën daar een rol bij hebben: “We staan niet los van onze omgeving, we zijn nooit alleen, de honderd triljoen bacteriën in onze buik bepalen mee hoe we ons voelen en gedragen. Net zoals wij verbonden zijn met de wereld, zijn ook deze bacteriën verbonden met ons. Hoe we daarmee in harmonie leven, is bepalend voor onze gezondheid.” Om tot dit inzicht te komen haalt Pascalle verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. Het is voor haar een belangrijke reden om te kiezen voor natuurlijke voeding.

Een kookboek of een dieetboek

De informatieve teksten staan voor en tussen de hoofdstukken met recepten. Deze hoofdstukken zijn in eerste instantie ingericht op eiwitten: vis, zeewier, schaaldieren, vlees en kaas. De laatste twee recepthoofdstukken zijn ‘Groenten’ en ‘Desserts’.

Wat, geen hoofdstuk over pasta of aardappels? Is dit dan een dieetboek? Pascale zegt met nadruk dat haar boek geen dieetboek is. Het gaat om een levensstijl. Toch lijkt haar manier van eten een beetje op een dieet zodra je de zin leest: “Je mag dus alles eten, maar niet alles samen.” Ze gaat uit van het principe dat je koolhydraten niet samen eet met eiwitten. Máár je mag gerust een dubbele portie nemen, vooral van de groenten.

Gerechten zonder koolhydraten óf eiwitten

De gerechten zijn mooi om te zien en als je er eenmaal aan gewend bent dat de koolhydraten vaak ‘missen’, ook lekker en echt wel vullen. Een paar van de gerechten ter inspiratie:
Gare courgetteslierten met krab
Kabeljauw met lamsoor en gare tomaatjes
Kreeft uit de oven met een superlekkere salade
Hartige pannenkoeken van linzen
Rijst met verse kruiden
Kip met heerlijke tijmkorst, venkel, sjalot en tomaat

Als desserts staan er onder andere een crumble van geraspte kokos en chocolade met fleur de sel op de kaart.

Zijn koolhydraten óf de eiwitten nodig

Zelf ben ik niet omgeschakeld naar deze manier van combineren maar ik merk wel dat ik me steeds vaker afvraag of de koolhydraten óf de eiwitten echt nodig zijn bij een gerecht. Een pasta zonder vlees maar met veel groenten is heerlijk! En een salade met groenten en vis heel gewoon. Overigens laat Pascalle zelf de pasta echt staan…


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips over voeding tijdens je zwangerschap

Door Redactie GezondTotaal

Overgewicht? Mijn praktische tips!

Door Lena van den Berg

Help! Eerste Hulp Bij BBQ – Gezonde tips voor de BBQ

Door Kitty Atsma-Ansems

Nog wel wennen: eten uit de natuur

Door Karin de Zwaan

Reageer op dit bericht