Boekrecensie: Perfecte moeders bestaan niet

post afbeelding

In 2014 word ik moeder, dat is best wel wat en alleen het idee al kan me soms beangstigen. Een gezonde angst, denk ik, die elke aanstaande moeder zal herkennen. In het boek ‘Perfecte moeders bestaan niet’ laat Diana Koster zien hoe je als (aanstaande) moeder in balans goed in balans kan blijven.

Absolute aanrader

Het boek is een jaar geleden verschenen en inmiddels meer dan 5000 keer verkocht, dat alleen moet al een bewijs zijn dat de inhoud van het boek vrouwen aanspreekt, en dat er veel moeders zijn die worstelen met balans. Dit boek is er dus niet voor niks! Lezend in het boek denk ik, als zwangere die gewoon gezond zwanger is, wel eens: zou het echt zo heftig zijn? Niet het eerste boek dus om te kopen als je zwanger bent (hoewel veel tips echt heel bruikbaar zijn), maar als je wel stoeit met al die veranderingen in je leven is ‘Perfecte moeders bestaan niet’ een absolute aanrader.

Jezelf in kaart brengen

In deel A ga je een aantal vragen beantwoorden om erachter te komen hoe het nu écht met je gaat. Voor mij al heel verhelderend. Door jezelf in kaart te brengen kom je erachter waar eventuele knelpunten zitten en dus ook wat je wil veranderen. Diana gebruikt een aantal verschillende methoden die je misschien al bekend voorkomen, zoals de kernkwadranten, als je eerder met jezelf aan de slag bent geweest. Alles wordt helder en met veel voorbeelden uitgelegd. In elk hoofdstuk komen verhalen van vrouwen die jou in deze reis zijn voorgegaan voorbij. Heel fijn en regelmatig herkenbaar. Zó erg is het dus allemaal niet!

Moet-ik-dit-nu-doen

In deel B stel je jezelf een haalbaar doel en in deel C ga je zorgen dat je dat doel ook kan bereiken. Een van de punten die mij het meest raakte was het allereerste stukje van deel C: “Maar in plaats van cursussen te volgen, kun je ook één zin onthouden. Een zin die je leven kan veranderen: Moet-ik-dit-nu-doen?”. Deze zin wordt door Diana vervolgens helemaal uit elkaar gehaald door steeds de klemtoon op een ander deel van deze zin te leggen. Als je maar een klein stukje uit dit boek zou mogen lezen ga dan voor hoofdstuk 8, het raakt wat mij betreft de kern van heel veel balansproblemen.

Ga niet te snel door het boek heen

De opdrachten van Diana door het boek heen zijn heel concreet en goed uit te voeren, de tips die ze meegeeft evenzo. Ga echter niet te snel door het boek heen, lees aandachtig en lees de delen die betrekking hebben op jouw problemen gewoon nog eens. Vaak heeft het even tijd nodig om dat wat je gelezen hebt tot je door te laten dringen. Ook als je door de vlotte schrijfstijl eigenlijk al verder wil, maak niet te grote stappen.

Praktisch en herkenbaar

‘Perfecte moeders bestaan niet’ is een goed geschreven helder boek voor persoonlijke ontwikkeling waarbij de doelgroep heel duidelijk is: zwangere vrouwen en moeders die op zoek zijn naar een hernieuwde balans. Doordat het boek daar zo op toegespitst is, is het snel herkenbaar en daardoor goed praktisch toe te passen. Al weet ik zeker dat de moeders die met dit boek aan de slag gaan ook op andere vlakken nog regelmatig iets aan de opgedane kennis zullen hebben.

Perfecte moeders bestaan niet
Het boek dat zwangere vrouwen en moeders op een praktische manier helpt in balans te komen en te blijven
Diana Koster