Burn-out klachten hoger door corona crisis: hoe kun je dit zelf tegengaan?

post afbeelding

Een groot aantal Nederlanders heeft te maken met burn-out klachten. De afgelopen jaren is dit aantal enkel nog toegenomen. We hebben het steeds drukker op het werk of de studie, lijken het gevoel te hebben steeds beter te moeten presteren, enzovoorts. Deze burn-out klachten kunnen grote gevolgen hebben. Mensen zitten niet goed in hun vel, merken dat hun productiviteit sterk terugloopt en kunnen zich niet meer goed concentreren. Wanneer er daadwerkelijk sprake is van een burn-out, komen ze thuis te zitten. Een situatie die je wilt voorkomen! In dit artikel geven we tips om de kans op een burn-out tijdens de corona crisis te verkleinen.

Vergoeding vanuit je verzekeraar bij een burn-out

Bij je zorgverzekering vergelijken aan het eind van 2019 heb je wellicht al gezien, dat sommige kosten voor de behandeling van een burn-out door de verzekeraar worden gedekt. Denk aan de kosten voor mindfulness. Dit geldt vaak alleen wanneer je hier een aanvullende verzekering voor hebt afgesloten. Het kan een goede reden zijn om hier bij het vergelijken van de zorgverzekering van 2021 rekening mee te houden. In het bijzonder, wanneer je al eens bijna tegen een burn-out aan hebt gezeten. Mocht een burn-out zich ontwikkelen tot een depressie, dan worden de kosten voor psychologische hulp vaak vanuit de basisverzekering vergoed. 

Zorg voor voldoende beweging in een werkweek

Om de kans op een burn-out te verkleinen, is het belangrijk om tijdens de werkweek voldoende te bewegen. Kies er bijvoorbeeld voor om bij de lunch een uurtje te gaan wandelen. Zeker nu we steeds meer vanuit huis werken kan dit lekker zijn! Je bent immers niet verplicht om met collega’s te lunchen. Ook een uurtje hardlopen of fietsen aan het eind van de dag helpt je het hoofd leeg te maken. De kans dat burn-out klachten opspelen neemt hierdoor sterk af. 

Mindfulness en yoga helpen bij klachten

Mochten klachten toch opspelen, dan duidt dit vaak op gevoelens van stress. Die gevoelens kunnen ontstaan bij een hevige drukte op het werk of je studie, maar bijvoorbeeld ook door het idee dat je moet presteren. De druk die je jezelf hierbij oplegt kun je verminderen, door mindfulness en yoga oefeningen uit te voeren. Op internet vind je hier talloze voorbeelden van! Ze helpen je het gevoel van stress te verminderen. Je zult hierdoor beter slapen, wat je een positieve invloed heeft op je energieniveau en weerstand.


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Mondkapjes, omdat het moet!

Door Redactie

Wat je moet weten over NLP

Door Redactie

Veel voorkomende voetklachten: hielspoor

Door Redactie

Wat Maxima Zorg leerde van de eerste corona-uitbraak

Door Redactie

Reageer op dit bericht