Inhoudsopgave
Goede communicatie is cruciaal
Een van de belangrijkste onderwerpen is een goede communicatie tussen de tandarts en de patiënt. Vooral bij esthetische ingrepen is het erg goed om vooraf een goed beeld te krijgen van de uiteindelijke behandeling. Hierbij vind ik het belangrijk om te begrijpen wat de patiënt mooi vindt.
Digitaal ontwerp van de behandeling
Om hier achter te komen kun je gebruik maken van een digitaal ontwerp van de behandeling. Ik maak met behulp van een beeldbewerkingsprogramma zoals PaintShop Pro of Photoshop een ontwerp van de mogelijke uitkomst van de behandeling. Hieronder ziet u een voorbeeld van een behandeling waarbij de patiënt klaagde over de afgesleten voortanden. Het was pijnlijk bij het eten en het zag er niet mooi. Het was niet comfortabel en esthetisch een probleem.
Om de patiënt een idee te geven hoe deze geholpen kan worden heb ik een ontwerp gemaakt. Bij dit ontwerp is gekozen voor het composietmateriaal omdat dit door de tandarts direct bij de patiënt wordt aangebracht. Om te zien hoe de vorm van de tanden hersteld moet worden om het gewenste ontwerp te kunnen maken, gebruikt ik een halfdoorzichtige “overlay” van mijn ontwerp.
Wanneer de patiënt het eens is met de voorgestelde behandeling wordt het ontwerp uitgevoerd. Ik heb meestal 3 afspraken van ca. 90 min. nodig om het ontwerp te realiseren.
Foto’s
Hieronder ziet u foto’s gemaakt tijdens de behandeling en het uiteindelijke resultaat.
Eindresultaat
De behandeling is nagenoeg pijnloos, het bereikte resultaat gaan minimaal 10 jaar mee (als de patiënt haar/zijn gebit goed onderhoud). Mocht er onverhoopt iets stuk gaan, dan is dat nagenoeg onzichtbaar te herstellen.
Voor een nauwkeurige behandeling vind ik het erg fijn om met de operatiemicroscoop te werken. Alle werkstukken kunnen goed en glad worden afgewerkt en we bereiken ons doel:
Reageer op dit bericht