De basis voor obesitas: zout, suiker, vet

post afbeelding

Enige tijd geleden zag ik een uitzending van Radar waarin Michael Moss aan het woord is over de middelen in de voedselindustrie. Naar aanleiding van deze uitzending heb ik zijn boek ‘Zout, Suiker, Vet’ gelezen. In deze blog som ik een aantal interessante feiten uit zijn boek op. Door de feiten die benoemd zijn bij de onderzoeken, is mijn beeld van de voedselindustrie verdiept.

De basis voor Obesitas is gelegd

Zijn boek is een verslag van jarenlang onderzoek in de voedselindustrie. Hij bespreekt wat voedselproducenten doen om verleidelijke producten te maken. Voor hun winstgevend, voor de consument echter leidt het tot (ongezonde) gewichttoename. De producten bevatten doorgaans (te) veel zout, suiker en vet. Deze drie ingrediënten versterken elkaar en geven het voedsel hun smaak, het mondgevoel en knapperigheid. Helaas leiden ze ook tot obesitas.

Een aantal opmerkelijke wetenswaardigheden

Suiker

  • Een kind heeft van nature een voorkeur voor zoet en hier kan de voedselindustrie op inspelen.
  • Het blisspoint is bedacht door Howard Moskowitz en betekent de concentratie waarbij het zintuiglijke genot optimaal is.
  • Ons lichaam heeft meer moeite met het herkennen van calorieën in vloeistoffen dan bij vast voedsel, hierdoor kun je gemakkelijk aankomen van frisdranken.

Vet

  • Voor vet bestaat er geen blisspoint en het wordt nog lekkerder gemaakt door suiker toe te voegen, hierdoor versterken zij elkaars aantrekkelijkheid.
  • Vet maakt producten lekkerder, is een smaakmaker en het is dan ook heel moeilijk om producten te maken die minder vet bevatten en goed verkopen. Kaas zonder vet is bijvoorbeeld niet te eten.
  • Kaas wordt niet meteen herkend als vet voedsel, terwijl het veel verzadigd vet bevat. Het verzadigde vet valt niet op, doordat het zich aan de eiwitmoleculen vastbindt.

Zout

  • Van nature houden wij niet van zout. Door kleine hoeveelheden die we als baby binnen krijgen, raken we er langzaam aan gewend. Als we eenmaal van zout houden, dan heeft het een enorme en blijvende invloed op onze eetgewoonten. Het is dus van belang dat je vroeg begint en de invloed beperkt.
  • De aanbevolen hoeveelheid zout in Amerika is 2300 milligram en met de bewerkte voedingsproducten ga je hier dagelijks ver overheen.
  • Het zoutvaatje zorgt niet voor de grote zoutinname, maar het zout in bewerkt voedsel zorgt voor die hoge hoeveelheid.

Back to basic

De voedselindustrie is er logischerwijs op gericht om winst te maken. Aan de andere kant leidt de mensheid meer en meer aan obesitas door de hoeveelheden zout, suiker en vet in producten. Het verminderen van deze hoeveelheden leidt echter tot een lagere omzet voor de producenten. Je kan dus verwachten dat dit niet snel zal gebeuren. Tot dat moment is de enige oplossing om zelf een gezonde leefstijl aan te nemen en te kiezen voor onbewerkte producten, want gezonde voeding zul je niet snel vinden in de paden van bewerkte voeding.

Terug naar de basis dus. Uiteindelijk ben jij de consument en maak jij de keuze wat je koopt en hoeveel je eet.


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Valkuilen gezonde leefstijl bij diabetes 2

Door Gast Blogger

Gemakkelijk gezonder leven? Zo doe je dat!

Door Gast Blogger

Gezond afvallen. Hoe doe je dat?

Door Gast Blogger

5 voedselmythes ontrafeld

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht