De beste voeding voor gezonde ogen

post afbeelding

We weten allemaal dat gezonde voeding belangrijk is voor een goede gezondheid. Dat geldt ook voor je ogen. Een gezond dieet zorgt voor voldoende bouwstoffen om te groeien en te herstellen en helpt om infecties te voorkomen.

Als je ouder wordt gaat de gezondheid van je ogen en het zicht vaak achteruit. Dit komt omdat je lichaam steeds meer moeite krijgt om lichaamscellen te herstellen en te vernieuwen. Dit proces wordt ook wel maculaire degeneratie (AMD) genoemd. Recent onderzoek naar de ogen heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen onvolledige, slechte voeding en AMD.

Veel ouderen krijgen naarmate ze ouder worden te maken met een steeds slechter zicht. Dit proces is echter te vertragen of zelfs tegen te gaan met de juiste voeding. Online lenzen specialist Sightful geeft ons de volgende tips.

Het juiste dieet voor je ogen

Er zijn vier verschillende voedingsstoffen die in verband worden gebracht met de gezondheid van je ogen:

Antioxidanten

Bepaalde antioxidanten helpen de cellen en het weefsel van de ogen gezond te houden. Je kunt ze vinden in vitamine A, C en E. De antioxidanten in deze vitamines helpen AMD te vertragen. Daarnaast is vitamine C waarschijnlijk ook in staat om de ontwikkeling van cataract tegen te gaan.

Zeaxanthine en luteïne

Carotenoïden is een andere groep antioxidanten waar uitgebreid onderzoek naar is gedaan. Uit deze onderzoeken blijkt dat deze antioxidanten het risico op verschillende oogaandoeningen verminderd en de ontwikkeling ervan vertraagt.

Omega-3

Een te kort aan omega-3 zou verschillende oogziekten kunnen veroorzaken, waaronder AMD en het droge ogensyndroom. Er is ook een verband tussen een tekort aan omega-3 en een aandoening die de aanmaak van traanvocht aantast. Daarnaast is er een vermoeden dat omega-3 een essentiële rol speelt bij de ontwikkeling van goed zicht bij jonge kinderen en baby’s.

Mineralen

Mineralen zoals zink en koper zorgen er voor dat je lichaam andere vitaminen en voedingstoffen goed op kan nemen. Uit onderzoek is gebleken dat de combinatie van zinkoxide en koperoxide met grote hoeveelheden antioxidanten het proces van AMD kan vertragen.

Voeding die de ogen gezond houdt

Er zijn 5 verschillende voedingsgroepen die de ogen gezond houden.

Bladgroenten

Met stipt op nummer één staan de bladgroenten. Bladgroenten zitten vol met antioxidanten en luteïne. Van alle bladgroenten bevat boerenkool de meeste luteïne. Spinazie en bladpeterselie bevatten ook een zeer grote hoeveelheid.

Kleuren op je bord

Carotenoïden zorgen voor de kleuren in bijvoorbeeld kiwi, courgette, pompoen, druiven en paprika. Naast carotenoïden bevatten deze groente en fruitsoorten ook tal van andere antioxidanten die belangrijk zijn bij het gezond houden van je ogen.

Vis

Omega-3 is niet alleen goed voor de hersenen. Het is ook goed voor de ogen. Vette vis is een goede bron van omega-3. Tonijn, zalm en makreel springen er in deze groep bovenuit en bevatten de grootste hoeveelheid essentiële vetzuren.

Eieren

Luteïne en zeaxanthine is met name te vinden in eidooiers. Van alle soorten voedsel bavetten eidooiers er waarschijnlijk het meeste van. De gele kleur van eidooiers wordt bovendien veroorzaakt door carotenoïden.

Zink

Misschien niet iedereens lievelingseten, maar oesters bevatten een zeer grote hoeveelheid zink. Andere schelpdieren bevatten ook een grote hoeveelheid zink, gevolgd door rundvlees. Melk, brood en kaas bevatten in mindere mate ook zink.

Bovenstaande voedingsgroepen zijn goed voor je ogen, maar natuurlijk ook goed voor je algehele gezondheid.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waarom bewegen goed is tegen artrose

Door Redactie

3 keer een gezonde pasta om zelf te bereiden

Door Redactie

5 tips die je helpen bij het stoppen met roken

Door Redactie

Zijn zit-sta-bureaus de oplossing voor jouw gezondheid?

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.