De vele voordelen van voldoende beweging

post afbeelding

Tips om dagelijks meer te bewegen zonder bezoek aan de sportschool

Bewegen is veel meer dan alleen sporten. Bewegen is ook lekker actief bezig zijn; in huis, in de tuin, een wandeling maken of met de fiets de kinderen naar school brengen bijvoorbeeld.

Vooral mensen met een zittend beroep, komen nog al eens wat beweging te kort. Voor deze mensen is het zeker belangrijk om extra beweging te zoeken. Maar ook vele anderen zijn vaak minder actief dan men denkt. Sommigen gaan af en toe naar de sportschool, maar vaak schiet het er (bijvoorbeeld door tijdgebrek) bij in.

Ik raad dan ook vooral “drukke” mensen aan, om bewegen zoveel mogelijk in het dagelijks leven in te passen. Het zijn de wellicht bekende adviezen:

  • Neem vaker de trap in plaats van de lift
  • Pak voor kleine afstanden de fiets in plaats van de auto
  • Doe kleine boodschapjes te voet
  • Plan eens wat vaker een actief uitje
  • Gebruik (een deel) van je lunchpauze voor een korte wandeling
  • Beperk interne mailtjes en ga zo mogelijk bij desbetreffende persoon langs
  • Blijf niet zoeken naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats maar zet je auto iets verder weg en loop een stukje
  • Stap een halte eerder uit de bus of de tram en loop het laatste stukje

 

Deze kwam ik onlangs ergens tegen (vond ik wel leuk):

  • Ga op een andere verdieping naar het toilet
  • Spring als eerste op om voor je collega’s koffie te halen

 

Bovenstaande adviezen kosten weinig tijd maar leveren veel extra beweging op als je ze dagelijks toepast.

Voordelen van dagelijks voldoende bewegen

Maar wat zijn nou precies de voordelen van voldoende beweging? Behalve dat het natuurlijk goed is wanneer je gewicht wilt verliezen of niet wilt aankomen, is uit allerlei onderzoeken gebleken dat voldoende beweging vele gezondheidsvoordelen biedt:

Mensen met een actieve leefstijl hebben naar schatting:

  • 40 – 50% minder kans op dikke darmkanker
  • 20 – 40% minder kans op borstkanker (vrouwen)
  • Houdt het hart- en bloedvaten in conditie en verlaagt de bloeddruk. Hierdoor neemt dus ook de kans op hart- en vaatziekten of een beroerte af
  • Het verlaagd het cholesterolgehalte
  • Verbetert de spijsvertering; minder last van verstopping, makkelijker naar het toilet
  • Gaat botontkalking tegen
  • Heeft een gunstige invloed op diabetes (en kan diabetes type 2 helpen voorkomen)
  • Is het goed voor onze geestelijke gezondheid. Werkt bij niet te zware depressies even goed als een medicijn
  • Zorgt voor gezonde, sterke spieren en soepele gewrichten
  • Voel je je fitter, gezonder en energieker

 

Bewegen: hoe vaak en hoe lang?

Het beste kun je minimaal 30 minuten per dag bewegen. Dit mag ook best verdeeld worden; bijvoorbeeld 3 x 10 minuten per dag. Elke dag 30 minuten bewegen levert al gezondheidsvoordelen op en is beter dan 2 x in de week intensief sporten en de rest van de week niks doen.

Hulpmiddelen om meer te bewegen

Om te zien hoe actief jij eigenlijk bent, is een stappenteller een goed hulpmiddel. Om gezond te blijven moet je zo’n 10.000 stappen per dag zetten. De meeste Nederlanders halen dat niet. Maar… geen nood; verhoog elke dag het aantal stappen met 5 a 10% totdat je op 10.000 stappen of meer zit.

Verder zijn er allerlei boeken met goede adviezen en leuke beweegtips (bijvoorbeeld bij de bibliotheek)!

Probeer een actievere leefstijl aan te nemen, dan kom je al een heel eind. Zoek voor extra beweging iets dat je leuk vindt, dat bij je past. Ga (buik)dansen, schaatsen of touwtje springen… Het maakt niet uit, zolang je maar beweegt.

Mensen met een actieve leefstijl verbruiken meer calorieën, zonder dat ze naar de sportschool gaan, dan mensen met een weinig actieve leefstijl, die wél naar de sportschool gaan.

Wist je dat…

Veel mensen denken dat je pas na 20 minuten of een half uur vet gaat verbranden. Dit blijkt niet te kloppen; na 20 a 30 minuten is de vetverbranding wel optimaal (ruim 90%). Maar je begint vrijwel meteen al vet te verbranden. Eerst niet zoveel, maar na 5 minuten zit je al op zo’n 70%! Het is dus zeker de moeite waard om ook kortere periodes beweging te nemen.

Bovendien: Het maakt voor je gewicht eigenlijk niet zoveel uit wat je verbrandt. Het gaat om het totaal aan energie dat je binnenkrijgt, en dat je verbrandt.

! Tip !

Schrijf je goede voornemens op je kalender, in je agenda, op een memo-blaadje (in de buurt van je sleutels, in je broodtrommeltje enz.) of zet het in je telefoon. Het duurt namelijk een maand of 3 voordat je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd. Tot die tijd moet je jezelf er regelmatig aan herinneren.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips hoe om te gaan met de vele dagelijkse eetkeuzes

Door Redactie GezondTotaal

6 tips voor gezonder en fitter op het werk

Door Gast Blogger

Afvallen zonder dieet? Jazeker!

Door Gast Blogger

Praktische tips om sporten vol te houden

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht

  1. Leuk artikel zeg! En goed 🙂

    Peter 17-08-2013 15:05

Reacties zijn gesloten.