De zieke werknemer onder de loep

post afbeelding

Twee uitersten bij ziekteverzuim

Tja.

Daartegenover staat weer die altijd aanwezige medewerker. Nooit afwezig al voelt hij zich niet lekker. Je kunt altijd op hem/haar rekenen. Bovendien staan ze vooraan als er een sportdag of andere activiteit georganiseerd wordt.

Is meer regels stellen de oplossing?

Het is logisch te denken dat je je moet gaan richten op het ziekteverzuim van de medewerker die vaak ziek is. Regels maken en afspraken, als het kan met veel sancties. Helaas is gebleken dat hier deze medewerker zich niet minder snel door gaat ziekmelden. Nee sterker nog. Meer regels zorgen voor afstandelijkheid en bureaucratie. Hier wordt niemand beter van.

Betrokkenheid is het sleutelwoord

Het sleutelwoord zit hem in betrokkenheid. Maak je werknemer betrokken en zijn ziekteverzuim zal veranderen. Als hij voelt dat zijn werk er toe doet, als hij zich belangrijk voelt dan zal hij zich verantwoordelijker opstellen en dit heeft direct effect op zijn ziekteverzuim gedrag. De kunst is natuurlijk om dit op een goede blijvende manier te doen.

Hoe…? Dat is stap 2.    


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Daarom zijn huisdieren goed voor je gezondheid

Door Gast Blogger

Dertig minuten per dag bewegen. Zo doe je dat

Door Redactie GezondTotaal

Vleestaks: de volgende logische stap?

Door Jolanda Hamers

Ga jij fluitend naar huis?

Door Bas Smallenbroek (1970 - 2014)

Reageer op dit bericht