Dextrose ofwel druivensuiker, hoe gezond en heeft het zin?

post afbeelding

Wat is druivensuiker nu precies? Dextrose ofwel druivensuiker is een enkelvoudig koolhydraat en men noemt het ook wel glucose. Het komt voor in fruit en wordt daarom ook vaak druivensuiker genoemd. Het lichaam neemt druivensuiker sneller op dan complexe koolhydraten en dit zorgt doorgaans snel voor extra energie. Dextrose consumeert men in de vorm van snoepjes, poeder of in energiedrankjes. Vaak gebruikt men het voor of tijdens een training of het sporten.

Waarom dextrose gezond is

Dextrose bevat geen cholesterol

Dat geldt overigens ook voor andere vormen van suikers, zoals de kristalsuiker van bieten die je in de keuken gebruikt. Maar het voordeel van dextrose is dat er snel koolhydraten kunnen worden genuttigd zonder de nadelige gevolgen van inname van cholesterol.

Dextrose is vetvrij

Druivensuiker bevat geen vet en is daarmee geschikt voor een vetarm dieet. Dextrose heeft een zeer hoge voedingswaarde en een hoge absorptiesnelheid maar het is volkomen vrij van verzadigde vetten en transvetzuren.

Het is goed voor je energieniveau

Een portie druivensuiker van 100 gram in de vorm van snoepjes, poeder of opgelost in water bevat 92% koolhydraten. Het heeft daarmee een zeer hoge voedingswaarde en wordt daarom vaak gebruikt als supplement voor sporters. Dextrose bevat ongeveer 3 keer zoveel koolhydraten als spaghetti. Het gebruik van dextrose tijdens en voor een training resulteert in een beduidend hoger glycogeen gehalte. De spieren beschikken daardoor over meer energie en het uithoudingsvermogen wordt groter.

Druivensuiker bevat geen natrium

Het lichaam heeft een kleine hoeveelheid natrium nodig voor een goede gezondheid. In ons huidig voedingspatroon krijgen we vaak te veel natrium in de vorm van zout binnen. Natrium houdt water in het lichaam vast en te veel natrium kan zorgen voor een opgeblazen uiterlijk. Een te grote dagelijkse hoeveelheid natrium kan ook de bloeddruk verhogen boven een normaal niveau.

Lees ook: Het verschil tussen visolie en Omega 3

Waarom dextrose ongezond is

Riskant voor diabetici

Dextrose moet worden vermeden door type 1 en type 2 diabetici. Omdat het bloedsuikerniveau bij patiënten die lijden aan deze ziekte niet op de juiste waarde kan worden gehouden, kan het consumeren van grotere hoeveelheden druivensuiker tot ernstige bijverschijnselen leiden. Het lichaam verwerkt dextrose zeer snel en  de bloedsuikerspiegel stijgt hierdoor in zeer korte tijd tot te hoge waarden, omdat het lichaam hier niet op kan reageren. Deze te hoge waarden kunnen tot onder meer ernstige beschadiging van weefsel aanleiding geven.

dextrose

Dextrose is slecht voor je hart en vaten

Ook druivensuiker is gewoon suiker en te veel hiervan in slecht voor je gezondheid. Een te hoge suikerconsumptie zorgt voor een toename van hart- en vaatziekten. Volgens onderzoek halen Amerikanen ongeveer 15% van hun calorieën uit suiker, zoals dextrose, vaak opgenomen in verwerkte voedingsmiddelen. In een groot onderzoek is vastgesteld dat in de VS patiënten die een te hoge hoeveelheid suiker consumeerden twee keer zoveel risico liepen op een ernstige hartziekten. Dit in vergelijking met mensen die een normale consumptie van suiker kenden. Dextrose of druivensuiker dien je derhalve niet anders te zien dan de overige suikers in onze voedingsmiddelen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Thuis wonen op ouderlijke leeftijd

Door Redactie

Hoe pak je spierpijn aan?

Door Redactie

Vernietigt online dating de liefde?

Door Redactie

5 tips voor meer energie

Door Redactie

Reageer op dit bericht