Dit zijn de beste natuurlijke spierversterkers

post afbeelding

Als je denkt aan spierversterkers komt de term anabole steroïden al snel in je op. Dit zijn immers spierversterkende middelen die in de illegaliteit vaak worden gebruikt voor snelle spiergroei. Maar deze middelen die op de dopinglijst staan, brengen ook gezondheidsrisico’s met zich mee, zeker bij langdurig en ondeskundig gebruik. Een atleet zal gewoon niet aan deze spierversterkers willen beginnen, niet alleen uit morele redenen, maar ook niet vanwege de nadelen voor de gezondheid. Er zijn geen spierversterkers, niet in de vorm van supplementen of andere stoffen die keihard werken, doorzettingsvermogen en discipline kunnen vervangen als het aankomt op spiergroei.

Maar er zijn wel natuurlijke spierversterkers en dan hebben we het niet over doping op de een of andere wijze, maar gewoon voedingsmiddelen die een gunstig effect hebben op de spier- en krachtopbouw en die mits onderdeel van een gevarieerde voeding geen risico’s vormen voor je gezondheid. Onderstaand zijn een aantal natuurlijke spierversterkers vermeld.

1. Biefstuk

Biefstuk zit vol belangrijke eiwitten die zorgen voor opbouw van de spieren en is rijk aan ijzer. Om je spieren optimaal te kunnen gebruiken, moeten ze in voldoende mate worden voorzien van energie maar ook zuurstof. IJzer speelt een belangrijke rol in de opbouw van rode bloedlichaampjes die zuurstof door het lichaam transporteren. Maar de biefstuk is ook een bron van creatine. Creatine is een organische verbinding die in ons eigen lichaam wordt aangemaakt. Maar het meeste komt binnen via voeding. Creatine speelt een rol bij de energievoorziening aan de spieren en zenuwcellen. Daarnaast is deze stof bepalend voor het complexe systeem dat de zuurgraad in ons lichaam op de juiste waarde houdt. Creatine wordt ook in de vorm van supplementen gebruikt.

2. Haring

Ook in haring zit een grotere hoeveelheid creatine. Verder is deze vette vis ook een bron van eiwitten en onverzadigde vetten. Daarboven zit er vitamine D in haring. De actieve vorm van vitamine D heeft invloed op de spierfunctie. Vitamine D is het lichaam zorgt voor een beter evenwichtsgevoel, waardoor het risico voor vallen, ook voor atleten kleiner is. Hierdoor is het risico op blessures kleiner en kan de spiergroei zonder onderbreking doorgaan.

natuurlijke spierversterkers

3. Zuivel

Dat melk en melkproducten eiwitten bevatten die bijdragen aan spieropbouw en -herstel is is al sinds de oudheid bekend. Zuivel behoort dan ook tot de meest krachtige van de natuurlijke spierversterkers. De belangrijkste eiwitten in melk en andere zuivelproducten zijn casseïne-eiwit (80%) en wei-eiwit (20%). Deze eiwitten zijn ook in de vorm van supplementen verkrijgbaar en zijn bijzonder populair onder sporters. Toch is het opnemen van voldoende melkproducten in je voeding een goed idee. Zuivel bevat ook veel calcium en dat is onmisbaar voor een goede spierfunctie.

4. Eieren

In films komen vaak scènes voor waar krachtsporters rauwe eieren achterover slaan als onderdeel van hun dagelijkse voeding. Of dat nu echt smakelijk is of meer een uiting van stoer gedrag, zal de vraag blijven. Maar eieren zijn wel degelijk goed voor sporters en bevorderen spiergroei en spieropbouw. Het zijn vooral de eiwitten in eieren die als natuurlijke spierversterkers werken. Maar eieren bieden een compleet pakket voor de spieren. Naast eiwitten bevatten eieren onder meer choline, vitamine D en vetzuren. Choline is een onderdeel van het vitamine B-complex. Het bevordert niet alleen de spierfunctie maar produceert in de hersenen ook een stof die noodzakelijk is voor het goed functioneren van het geheugen.

Lees ook: Eiwittekort; oorzaken, symptomen en oplossingen

Plantaardige spierversterkers

Er zijn niet alleen natuurlijke spierversterkers van dierlijk bron. Ook in een aantal plantaardige voedingsmiddelen zitten stoffen die goed zijn voor de spieren.

## Spruitjes

Zo bevatten spruitjes bijvoorbeeld de stof glucoraphanine. Dit is een noodzakelijk hulpmiddel bij het omzetten van stamcellen in spiercellen en zorgt daarmee voor een snellere spiergroei.

plantaardige spierversterkers

## Geelwortel

Geelwortel is een specerij uit de Aziatische keuken die ook in ons land steeds vaker in recepten wordt gebruikt. Kerrie is een van de gerechten waarin vrijwel altijd geelwortel is verwerkt. Geelwortel bevat de natuurlijke kleurstof curcumine. Deze stof heeft een gunstige invloed bij spierherstel wat ook wordt erkend door de medische wereld.

## Ananas

Het superfood bij uitstek -ananas- heeft uiteraard ook iets voor de spieren te bieden. Het enzym bromelaïne ondersteunt de splitsing van eiwitten in de voeding zodat deze kunnen worden aangewend voor de spiergroei.

De natuurlijke spierversterkers van plantaardige aard kunnen ook als supplementen of als onderdeel van supplementen worden gekocht. Zowel in gespecialiseerde winkels als online zijn deze te verkrijgen. Ook in dit geval geldt dat het de voorkeur heeft om deze stoffen tot je te nemen als onderdeel van een gevarieerde voeding omdat er vaak nog veel meer gezonde stoffen in de producten zijn opgenomen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Thuis wonen op ouderlijke leeftijd

Door Redactie

Hoe pak je spierpijn aan?

Door Redactie

Vernietigt online dating de liefde?

Door Redactie

5 tips voor meer energie

Door Redactie

Reageer op dit bericht