Dit zijn drie migrainetriggers en zo voorkom je ze

post afbeelding

Migraine is een veel voorkomende aandoening in ons land. In 2019 waren bij de huisartsen in Nederland totaal ongeveer 279.000 patiënten met een chronische vorm van migraine bekend. Het gaat om ongeveer zeven op de duizend mannen en ongeveer vijfentwintig op de duizend vrouwen. Het werkelijke aantal gevallen van migraine ligt vermoedelijk veel hoger, aangezien niet iedereen ermee naar de huisarts gaat. Over de oorzaak van migraine bestaat nog veel onduidelijkheid, maar In de loop der jaren zijn we wel steeds meer te weten gekomen over deze aandoening. Hierdoor kon ook een lijstje met migrainetips worden opgesteld. Het zijn waardevolle adviezen die je kunnen helpen om een leven met migraine draaglijker te maken of zelfs migraineaanvallen te helpen voorkomen.

Drie bekende triggers van migraine

Door patiëntengegevens met elkaar te vergelijken, is veel inzicht verkregen over de wijze waarop migraine ontstaat. Verondersteld wordt dat de leefstijl hier nadrukkelijk mee te maken heeft. Het lijkt erop dat bepaalde triggers migraine veroorzaken of de kans op het ontstaan van migraine doen toenemen. Als je weet om welke triggers het gaat, kun je proberen die te vermijden en daardoor ook migraine zo veel mogelijk te weren. Hieronder staan drie vaak voorkomende triggers en de mogelijkheden om ze te voorkomen.

Verstoord slaapritme

Veel mensen krijgen last van migraine wanneer hun slaapritme verstoord is. Ons lichaam vindt het fijn als we elke avond rond dezelfde tijd gaan slapen en de volgende ochtend rond dezelfde tijd weer opstaan. Daar is onze biologische klok op ingesteld. Een keertje een nacht van slechts zes uurtjes slaap kan geen kwaad, maar doe je dat vaker, dan komt je lichaam in protest, omdat er niet voldoende hersteltijd is. Slaap dus zo regelmatig nodig.

Vochttekort

Ook een vochttekort in het lichaam kan tot migraine leiden. Ons lichaam moet dag en nacht voldoende gehydrateerd zijn. Als dat niet het geval is, kunnen bepaalde lichaamsprocessen niet goed verlopen. Drink elke twee uur een glas water en direct bij het opstaan twee glazen om het tekort van de nacht te compenseren.

Zware belasting

Of het nu gaat om fysieke belasting of om het pijnigen van je hersenen op een intensieve rekenklus, een te zware belasting kan zorgen voor migraine. Het is een methode van ons lichaam om te laten weten dat het tijd wordt om het rustiger aan te gaan doen. Geef hier dus gehoor aan!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

DNA testen nu belangrijker dan ooit

Door Redactie

Haaruitval na de zwangerschap verminderen: 3 tips!

Door Redactie

Tips om thuis te sporten

Door Redactie

Levens redden als hulpverlener

Door Redactie

Reageer op dit bericht