Een winterdepressie: oorzaken en tips!

post afbeelding

Herfst en winter. De periode van het jaar dat de winterdepressie of winterdip zich aandient. De klok is een uur achteruit gegaan. De dagen zijn korter. Vaak gaan we met donker de deur uit en komen we ook in het donker weer thuis. (Zon)licht is dus schaars in deze periode, waardoor veel mensen niet lekker in hun vel zitten.

Wat is een winterdepressie?

De klachten van een winterdepressie of winterdip lijken op die van een gewone depressie. Je voelt je moe en lusteloos en je hebt minder energie dan normaal. Misschien heb je meer moeite om je te concentreren op je werk of op simpele dingen zoals tv kijken of het lezen van een boek. Je kunt je prikkelbaar voelen en de neiging hebben om je terug te trekken.

Zin in koolhydraten en veel slapen

Je kunt minder behoefte hebben aan sociale contacten en minder interesse hebben in je familie, vrienden of je hobby’s. Je zult meer behoefte hebben aan koolhydraatrijk eten en hierdoor aankomen in je gewicht. Ten slotte heb je een grote behoefte aan veel slaap, maar je voelt je zeker niet uitgerust na het vele slapen. Het belangrijkste kenmerk voor een winterdepressie is dat deze klachten alleen in de herfst / winter voorkomen en verdwijnen zodra de lente aanbreekt.

Niet alleen in het najaar of winter

Overigens komt een seizoensgebonden dip of depressie niet alleen in de herfst en winter voor. Ook de zomerdepressie komt voor, waarbij mensen zich juist somber en lusteloos voelen in de warmere maanden van het jaar. De zomerdip komt bij ongeveer 1 op de 300 Nederlanders voor, 1 op de 1.000 mensen heeft last van een zomerdepressie.

Cijfers rondom de winterdepressie

Ruim een miljoen mensen hebben last van een vorm van winterdepressie. Dit gaat meestal om een lichtere vorm waarbij er wel sprake is van klachten, maar dit geen ernstige invloed heeft op het dagelijks functioneren. Dit wordt een winterdip genoemd. Ongeveer 450.000 Nederlands hebben last van een daadwerkelijke winterdepressie die het dagelijks leven, werk en relaties belemmert. Vrouwen hebben meer last van een winterdepressie dan mannen.

Mijn tips bij klachten of winterdip

Tip 1: Zorg voor regelmaat in je leven
Ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed en sta elke dag rond dezelfde tijd op. Vooral dit laatste kan best lastig zijn in de winter. Het is donker en koud buiten en je bed is lekker warm en knus. Toch is uit onderzoek gebleken dat op tijd opstaan juist een winterdepressie kan helpen voorkomen. Zorg ook in je eetpatroon voor regelmaat: eet 3 grotere maaltijden op een dag en eet hier tussen kleine, gezonde tussendoortjes. Hoewel je veel behoefte kunt hebben aan koolhydraat rijk eten, probeer dit toch zoveel mogelijk te vermijden. Dit zorgt alleen maar voor een piek in je suikerspiegel waarna je je nog vermoeider voelt.

Tip 2: Ga naar buiten!
Uit onderzoek is gebleken dat natuurlijk licht het beste helpt tegen een herfst- of winterdip. Ga dus zoveel mogelijk naar buiten toe! Hiernaast helpt beweging bij ontspanning en verbetert het je stemming. Met beweging in de buitenlucht sla je dus twee vliegen in een klap. Ga bijvoorbeeld elke dag een stuk fietsen of wandelen buiten. Dit helpt tegen depressieve gevoelens en het maakt je moe op een gezonde manier.

Tip 3: Plan ontspanning in
Voldoende ontspanning is erg belangrijk in het te lijf gaan van je dip. Stress is een grote boosdoener voor niet alleen je stemming, maar ook voor je lichaam. Het is dan ook helemaal niet raar om ontspanningsmomenten in je agenda te zetten. Op deze manier weet je zeker dat je er tijd voor hebt en zul je de tijd er ook eerder voor nemen. Ontspanning is voor iedereen anders: de een vindt het fijn om een boek te lezen, een ander gaat graag uitgebreid in bad en voor weer iemand anders is sporten de ultieme ontspanning. Probeer uit te zoeken met welke activiteit(en) jij je gedachten even op nul kunt zetten en plan deze vervolgens in.

Tip 4: Neem je gedachten onder de loep
Gedachten zijn van grote invloed op ons gevoel en gedrag. Mensen die zich somber voelen, hebben vaak last van overmatig piekeren. Gedachten als: “Waarom overkomt dit nu mij?”, “Hoe kom ik hier ooit weer van af?” of “Wat zullen anderen wel niet van me denken?” kunnen voorkomen. Probeer door je gedachten op papier te zetten erachter te komen welke gedachten jou in de weg zetten om je beter te kunnen voelen. Hiernaast zijn er meerdere technieken om meer controle over je gepieker te krijgen. Een van deze technieken is je negatieve gedachten te vervangen door meer positieve gedachten. Hierbij zeg je tegen jezelf: ‘Op dit moment denk ik aan … (je negatieve gedachte), maar eigenlijk wil ik denken aan…. (je nieuwe gedachte)’. Herhaal dan je nieuwe gedachte een paar keer in jezelf totdat deze automatisch naar boven komt.

Tip 5: Verstop je niet
Veel mensen met een (winter)depressie hebben nergens zin meer in en willen het liefste thuis blijven. Dit is ook logisch als je je somber en lusteloos voelt. Toch is het belangrijk dat je jezelf onder de mensen blijft begeven, hoe moeilijk dit soms ook zal zijn. Spreek af met mensen bij wie je je op je gemak voelt en ga dingen doen waar je blij van wordt. Wat minder verstandig is, is het opzoeken van situaties waarbij je verplicht gezellig met zijn. Een feestje waarvan je bijvoorbeeld van te voren al weet dat je het niet leuk gaat vinden, kun je beter wel vermijden. De kans is groot dat je je er alleen maar verdrietiger door gaat voelen.

Wat als ik er zelf niet uit komt?

Merk je dat je zelf niet uit je winterdip of winterdepressie komt? Schroom dan vooral niet om hulp te zoeken. Lichttherapie is bewezen effectief en je kunt je via je huisarts laten doorverwijzen. Ook Cognitieve Gedragstherapie helpt goed bij het verminderen van jouw winterdip. Hierbij worden je gedachten onder de loep genomen en vervolgens aangepast. Deze therapievorm kan zowel via reguliere therapie als via online therapie worden toegepast.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Zo kom je uit je seksuele winterdip

Door Gast Blogger

Behoefte aan ruimte om je heen

Door monique lutz

Vitamine D: hét wondermiddel tegen een winterdip?

Door Vera Wisse

Nergens zin in? Somber? Een dipje? Ga dan de challenge aan!

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht