Eiwittekort; oorzaken, symptomen en oplossingen

post afbeelding

Eiwitten zijn wellicht de belangrijkste voedingsstoffen voor je spieren. Maar ze zijn ook van belang voor je huid, hormonen en enzymen. In alle lichaamsweefsels zijn eiwitten nodig. Toch hebben sommige mensen een eiwittekort. Hoe komt dit en wat zijn de symptomen van een eiwittekort? Hoe kun je een eiwittekort aanvullen?

Wat is een eiwittekort?

Een eiwittekort kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen. Heb je nog geen tekort, maar neem je wel te weinig eiwitten in, dan kan dit op de lange termijn ook veranderingen in je lichaam veroorzaken. Ongeveer een miljard mensen ter wereld hebben een eiwittekort. Het komt vooral voor wanneer er te weinig voedsel beschikbaar is of er geen gevarieerd voedsel gegeten wordt, bijvoorbeeld in arme delen in Azië en Zuid-Afrika. Maar ook de westerling kan een eiwittekort hebben. Hoe kan dat? Daarvoor gaan we even kijken naar de oorzaken van een eiwittekort.

Wat zijn de oorzaken?

De oorzaak is doorgaans een weinig gevarieerde voeding. Dit komt dan ook voor in arme landen, waar weinig mogelijkheden zijn voor variatie. Maar ook in Europa en elders kan het voorkomen. Dit is vaak het geval bij mensen met een dieet, vegetariërs of veganisten of ouderen in een verzorgingstehuis.

Lees ook: Dit zijn de 10 meest effectieve natuurlijke bloedverdunners

Wat zijn de symptomen van een eiwittekort?

Je hebt zowel vergevorderde vormen van eiwittekort als minder ver gevorderde. Wanneer het eiwittekort erg groot is, spreken we van kwashiorkor. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan een opgezwollen buik en een gezwollen huid, wat je vaak opmerkt bij kinderen in ontwikkelingslanden. Andere, meer voorkomende symptomen zijn:

1. Spierafbraak

Het functioneren van je spieren is voor een groot deel afhankelijk van de eiwitten. Wanneer je lichaam echt een tekort heeft aan eiwitten, dan zal die dus onder andere de bestaande voorraad uit gaan putten die zich in je skeletspieren bevindt. Uiteindelijk is er dus sprake van spierafbraak. Dit zie je vooral bij oudere mensen.

2. Vermoeidheid en slaapstoornissen

Doordat je lichaam leeft op zijn ‘reserves’ zal je eerder vermoeid zijn. Er komen niet genoeg nieuwe voedingsstoffen bezig en er ontstaat een tekort. Dit zorgt voor een gevoel van uitputting. Verder kan een tekort aan eiwitten ook slaapstoornissen veroorzaken, waardoor de vermoeidheid nog groter wordt.

3. Huid-, haar en nagelproblemen

De huid, het haar en de nagels zullen er minder gezond uit gaan zien wanneer er sprake is van een tekort aan eiwitten. Bij een ernstig eiwittekort bij kinderen zie je vaak een schilferige huid ontstaan met rode plekken of pigmentverkleuring. Bovendien wordt het haar dof en dun en zullen de nagels broos worden.

4. Verminderde weerstand

Een ander belangrijk symptoom is dat je weerstand verminderd wordt. Dat betekent dus meer kans op griepjes en andere ziektes.

5. Meer trek of juist geen eetlust

Wanneer je een beginnend eiwittekort hebt, dan zal je merken dat je meer trek krijgt en meer calorieën inneemt. Het kan dus zijn dat je te maken krijgt met een gewichtstoename. Is het tekort verder gevorderd, dan zal het resultaat juist andersom zijn: geen eetlust.

6. Oedeem

Ook oedeem is een van de tekenen dat je te weinig eiwitten in je lichaam hebt. Oedeem is eigenlijk een ophoping van vocht. Het openbaart zich bijvoorbeeld in de benen en enkels, de longen en de buik.

eiwittekort

Wat zijn de gevolgen van een eiwittekort?

1. Vette lever

Kwashiorkor kan leiden tot vetophopingen in de levercellen. Dit kan uiteindelijk leiden tot levercirrose of leverfalen. Je ziet het vaak bij mensen met obesitas of mensen met een alcoholprobleem, maar het kan dus ook ontstaan als gevolg van een eiwittekort.

2. Meer risico op infecties

Doordat je weerstand verlaagd wordt, loop je meer risico op infecties. Je bent eerder vatbaar voor een griepje, doordat het immuunsysteem is verzwakt.

3. Meer kans op botbreuken

Niet alleen je spieren hebben te lijden onder een eiwittekort. Ook je botten hebben voldoende eiwitten nodig. Je botten raken verzwakt en het risico op botbreuken is dan ook groter. Dierlijke eiwitten zijn het best voor je botten.

Hoe kun je een eiwittekort oplossen?

Een eiwittekort oplossen is eigenlijk heel simpel: eet meer eiwitten. Wanneer je voor een gevarieerde voeding kiest, dan ben je al op de goede weg. Hoeveel eiwitten heb je dan nodig? Een gezond mens heeft gemiddeld 0,8 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht nodig per dag. Houd er wel rekening mee dat je in het begin een tekort hebt dat nog aangevuld moet worden.

Welke producten bevatten eiwitten?

Wil jij je eiwittekort aanvullen? Wanneer je kijkt naar de oplossingen voor een eiwittekort, wil je ook weten welke producten je dan het beste kunt nemen. Wij zetten er een paar voor je op een rij:

  • Vis, zoals een lekkerbekje
  • Vlees, zoals kipfilet of biefstuk
  • Zuivelproducten, zoals magere kwark
  • Kaas
  • Ei
  • Noten, zoals amandelen
  • Peulvruchten, zoals linzen

 


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Wat is kaki fruit en is het gezond om te eten?

Door Rosalyn van Moorselaar

De 5 beste Paleo kookboeken

Door Rosalyn van Moorselaar

De 8 beste natuurlijke ontstekingsremmers

Door Rosalyn van Moorselaar

Zo bereken je jouw dagelijkse energiebehoefte!

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.