Nog steeds worden er in Nederland elk jaar meer fietsen met trapondersteuning, beter bekend als e-bikes, verkocht. De verkoop van gewone fietsen daalt al jaren. De e-bike is uitermate geschikt voor bijvoorbeeld mensen met gezondheidsklachten. Ondersteuning van de motor geeft deze groep de mogelijkheid om toch te kunnen fietsen.
Daarnaast is er een steeds grotere groep zonder fysieke klachten die kiest voor het gemak van de eBike, ondanks dat ondersteuning wellicht minder noodzakelijk is. Wat betekent dit voor de gezondheid?
Zelf ondersteuning kiezen
Bij de meeste elektrische fietsen kan het ondersteuningsniveau naar wens ingesteld worden, oplopend van lichte ondersteuning (eco-stand) naar maximale ondersteuning (trapmotor levert bijna alle kracht). Daarbij beschikken de meeste elektrische fietsen tegenwoordig over een ‘trapsensor’ die meet of er tijdelijk extra ondersteuning vanuit de motor moet komen, bijvoorbeeld als er sprake is van krachtige tegenwind.
Maximale trapondersteuning
De hulp van de trapmotor wordt echter niet door iedereen op een correcte manier gebruikt. Ondanks dat de omstandigheden er niet om vragen, fietsen veel mensen permanent in de hoogste ondersteuningsstand. Het is natuurlijk comfortabel om de motor het werk te laten doen, waardoor men zelf nauwelijks hoeft mee te trappen. Echter, behalve dat deze manier van fietsen zorgt voor een kleinere actieradius, zijn er enkele belangrijke nadelen voor de bestuurder.
Fysieke gezondheid
Ten eerste is het natuurlijk beter voor de gezondheid om zelf wat meer kracht te leveren in plaats van de motor. In de eco-stand wordt aanzienlijk meer energie gevraagd van de bestuurder, waardoor men meer calorieën verbrandt. Dit is zeker aan te raden voor mensen die moeite hebben om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid beweging te komen. Bij maximale ondersteuning gebruikt men de fiets meer als een elektrische scooter, waarbij er weinig tot geen fysieke inspanning wordt gedaan. Het is geen probleem om deze functie tijdelijk te gebruiken als de omstandigheden daarom vragen. Permanente fietsen met het hoogste ondersteuningsniveau is echter af te raden.
Veiligheid
Ook met het oog op de veiligheid van de bestuurder is de hoogste ondersteuningsstand niet aan te raden. Het aantal ongelukken met elektrische fietsen neemt de laatste jaren toe. Over de precieze oorzaak daarvan bestaat nog onduidelijkheid, maar het is wel bekend dat veel e-bikes met voorwielaandrijving zorgen voor problemen bij de bestuurder. Met maximale ondersteuning accelereert de fiets extra snel en hebben mensen het gevoel vooruit getrokken te worden, wat meer behendigheid en een snel reactievermogen vereist.
Tips voor de batterij
Ook voor de ‘gezondheid’ van de batterij is de hoogste ondersteuningsstand nadelig. Gemiddeld is de batterij pas na 5 jaar aan vervanging toe, aangezien de accu tegen die tijd een groot gedeelte van de oorspronkelijke capaciteit verloren heeft. Echter, bij intensief gebruik van de batterij door maximale belasting wordt dit slijtageproces versneld. Gelukkig zijn er tegenwoordig enkele bedrijven in Nederland die fietsaccu’s reviseren, waardoor het niet nodig is om een volledig nieuwe accu aan te schaffen.
Ondanks dat het verstandig is om regelmatig wat minder hulp van de motor te vragen, is het natuurlijk niet altijd wenselijk. Bij fysieke beperkingen of zware omstandigheden is het nodig om iets meer ondersteuning te krijgen. Echter, met het oog op de gezondheid is het aan te raden om zelf zo veel mogelijk mee te trappen en dus vaker voor de eco-stand te kiezen.
Reageer op dit bericht