Gezond afvallen. Hoe doe je dat?

post afbeelding

Het is simpel. Overgewicht ontstaat als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Bij (te)veel eten en te weinig bewegen merk je vanzelf dat overgewicht de kop op steekt. Hiernaast is er ook een erfelijke aanleg voor overgewicht. Bij overgewicht is gezond afvallen het devies. Dit begint met een goede voorbereiding.

Grote kans op gezondheidsproblemen

Doe je niks aan je overgewicht dan heb je grote kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Ook is de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Gezond afvallen en een gezond gewicht zijn daarom belangrijk.

Bereid je goed voor

Het Voedingscentrum heeft 7 tips en stappen opgesteld om je voor te bereiden op gezond afvallen:

  1. Meet je gewicht, BMI en middelomtrek
  2. Ga alleen afvallen als het mag en je er klaar voor bent
  3. Stel je streefgewicht vast
  4. Maak goede voornemens
  5. Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding
  6. Vraag steun bij familie en vrienden
  7. Neem je huidige eetpatroon onder de loep

Eet en beweegplan

Afvallen is een kwestie van een aantal spelregels:

  • Gezond(er) eten
  • Minder eten
  • Meer bewegen

Makkelijk gezegd denk je nu. Hoe hou je dit het beste vol, want afvallen kost tijd. Nou, bijvoorbeeld met een eet- en beweegplan zoals opgesteld door de Hartstichting.

Beweegplan
Bewegen verhoogt de stofwisseling en helpt om een dieet beter vol te houden en op gewicht te blijven. Stel je bij het opstellen van je beweegplan de volgende vragen:

  • Hoe kan ik meer bewegen?
  • Welke vorm van bewegen past bij mij?
  • Wanneer begin ik en wat is mijn doel?
  • Samen bewegen werkt motiverend: ga ik bij een vereniging of zoek ik een beweegmaatje?
  • Zoek ik hulp van een diëtist, fysiotherapeut of sporttrainer?

Eetplan
Ook bij het opstellen van een eetplan stel je jezelf een aantal vragen. Bijvoorbeeld:

  • Hoe ga ik mijn voeding aanpassen?
  • Wanneer begin ik en wat is mijn doel?
  • Ga ik dit samen met gezinsleden of een vriend(in) doen?
  • Zoek ik hulp van een diëtist?

Tips om het vol te houden

Het is voor veel mensen een uitdaging om afvallen vol te houden. Een aantal tips die je mogelijk helpen het afvallen door te zetten.

  • Stel een haalbaar doel en denk in kleine stappen. Een halve kilo per week is prima;
  • Ga niet elke dag op de weegschaal staan, maar kies een vast moment in de week;
  • Gezonder en minder eten is belangrijker dan streng lijnen;
  • Verklein je dagelijkse porties;
  • Kies voor volkoren brood of pasta voor een voller gevoel;
  • Beloon jezelf als het goed gaat. Dat stimuleert om door te gaan.

Doe de Persoonlijke Gezondheidscheck

Op de site van de Hartstichting vind je de Persoonlijke Gezondheidscheck. Deze check geeft je een indruk hoe gezond je nu leeft. Na de check ontvang je een advies op maat voor een gezonde(re) leefstijl.

Bronnen:
Hartstichting
Voedingscentrum
Foodwatch


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Valkuilen gezonde leefstijl bij diabetes 2

Door Gast Blogger

Tips hoe om te gaan met de vele dagelijkse eetkeuzes

Door Redactie GezondTotaal

6 tips voor gezonder en fitter op het werk

Door Gast Blogger

Waarom ketose niet alleen goed is voor afvallen

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht