Maak je het ook wel eens mee? Dat je in een winkel bij de kassa komt om af te rekenen. Maar de kassajuffrouw zit gezellig te babbelen met haar buurvrouw. Ze rekent af, echter zonder jou ook maar een blik te gunnen. Of, wat nog erger is, ze is verwikkeld in een enerverend telefoongesprek met haar beste vriendin. Als je naar buiten wandelt weet je precies wat ze dit weekend gaat doen, hoe die knappe vent heet, dat ze last heeft van haar grote teen en dat ze nog maar een half uurtje hoeft te werken. Zit jij daarop te wachten? Volgens mij niet.
Klant is koning
Want stel, je komt bij de kassa en daar zit een vriendelijke kassière die je toelacht, correct helpt en een fijne dag wenst. Iemand die je, als het kan, zelfs helpt inpakken. Dat geeft je toch een veel beter gevoel. Een gevoel dat je gewaardeerd wordt als klant. De kleinste gebaren kunnen je vaak al een glimlach bezorgen. En of je nu een enkel flesje Spa koopt of een kar vol feestelijke boodschappen. Je bent en blijft klant. En klant is altijd koning. Toch?
Een gezellig babbeltje maken
Helaas blijkt dat tegenwoordig niet iedereen dit gezegde nog kent. Want of je nu met klanten, partners, concurrenten of je beste vrienden te maken krijgt. Iedereen verdient een gelijke, oprechte behandeling. ‘Leven en laten leven’ is daarbij mijn motto. Helaas zijn er nog steeds mensen die hier anders over denken. Zij denken niet in de trant van: “Leuk je te leren kennen” en “Hoe kunnen we elkaar versterken?” Maar blijven vasthouden aan een defensieve houding. Een houding waardoor het maken van een gezellig babbeltje al bijna niet meer mogelijk is. Deze mentaliteit zou moeten veranderen. Niet meer: “Wat kom je doen en wat moet je van mij?”, maar: “Wie ben je en kunnen we elkaar helpen?”. Dat is volgens mij een gezonde situatie en de essentie van ondernemen. Want of ik nu een babbeltje maak met mijn buurvrouw of met de directeur van een multinational. Ieder mens houdt ervan gewaardeerd en gehoord te worden.
De etiquette-Bijbel
Hoe heurt het nou eigenlijk? Wie dat echt wil weten zou zich eens moeten wagen aan de etiquette-Bijbel van Amy Groskamp – Ten Have. Of aan de nieuwe versie van het boek, geschreven door Reinildis van Ditzhuyzen. Maar wil je een gezonde onderneming runnen, dan kan ik je alvast verklappen dat een glimlach op je gezicht wonderen kan doen. Dus laat een defensieve houding vieren en sta open voor nieuwe mensen én hun ideeën. Het brengt je een gezonde dosis enthousiasme en wie weet wat nog meer…
Reageer op dit bericht