Gezond thuiswerken, hoe doe je dat?

post afbeelding

Ruim 75 procent van de Nederlanders met een normale kantoorbaan is sinds de coronacrisis thuis gaan werken. Dit is voor de meeste mensen behoorlijk wennen: voor de coronacrisis werkte nog maar vijf procent van de werkende bevolking thuis. In deze blog kijken we naar de gevolgen van thuiswerken en hoe je je thuiswerkplek het beste kunt inrichten om op een gezonde manier je werkdag door te komen.

Wat zijn de gevolgen van thuiswerken?

Het veelal thuiswerken brengt nieuwe arbeidsrisico’s met zich mee. Ten eerste waren veel werknemers helemaal niet voorbereid op de plotselinge verschuiving naar een thuiswerken waardoor er in veel gevallen geen sprake is van een fatsoenlijke werkplek. Dit leidt vooral tot ergonomische uitdagingen die kunnen leiden tot nek-, schouder- en rugklachten. Een ergo stoel biedt hiervoor oplossingen, maar daarover later meer! 

Bovendien kan het vele thuiswerken ook tot psychische klachten leiden. Wetenschappers hebben het over “blurring”: door het thuiswerken vervagen de grenzen tussen werk en privé waardoor werknemers moeite hebben met duidelijke grenzen stellen tussen die twee. Buiten de werktijden, op het moment dat werknemers eigenlijk rust moeten nemen, kunnen zij geen psychologische afstand nemen van hun werk. Hierdoor verliest privé de functie van rust en herstel en zien werkgevers dat hun werknemers extra uren maken. Maar ook het tegengestelde effect doet zich voor: werknemers zijn tijdens hun werkuren juist makkelijk afgeleid en springen makkelijk over op privézaken die zij normaal buiten werktijden zouden doen. 

Welke afspraken zijn er over thuiswerken?

De arbowet heeft duidelijke richtlijnen met betrekking tot de arbeidsplaats: de werkgever moet elke werkplaats in zijn arbobeleid betrekken, ook de thuiswerkplek. Werkplekken moeten bijvoorbeeld ergonomisch zijn ingericht en veilig zijn voor de werknemer. Maar, door de coronacrisis zijn deze richtlijnen toch iets minder zwart wit. Thuiswerken is namelijk een advies van de overheid om zo het corornavirus in te dammen, maar het wordt niet gevraagd door de werkgever. Hierdoor kan er niet worden verwacht dat ieder bedrijf direct haar zaken op orde heeft en voor elke werknemer een goede thuiswerkplek kan organiseren. De zorgplicht van de werkgever geldt echter nog steeds!

Hoe kun je zelf je werkplek inrichten?

Doordat er thuis vaak gewoon vanaf een normale stoel aan de eetkamertafel wordt gewerkt is een goede ergonomische werkhouding nog een hele uitdaging. Idealiter worden de bovenbenen ondersteund, staan de voeten vlak en in zijn geheel op de vloer, is de rug helemaal recht, leunen de onderarmen op het werkblad (of op goede armsteunen) en is de bovenkant van het beeldscherm van je laptop of computer iets onder ooghoogte. Mocht je problemen hebben met het vinden van de juiste houding op je thuiswerkplek, dan is het misschien een idee om een ergonomische stoel te overwegen. Deze stoelen stimuleren een goede werkhouding waardoor ergonomische klachten in bijvoorbeeld de rug, schouder of nek voorkomen kunnen worden.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Coronapreventie: mondkapjes en andere maatregelen die je kunt nemen

Door Redactie

Thuis blijven wonen, maar wel met alle comfort

Door Redactie

Welke mondkapjes bieden de beste bescherming?

Door Redactie

Je kunt veel meer met CBD dan je denkt

Door Redactie

Reageer op dit bericht