3 keer een gezonde pasta om zelf te bereiden

post afbeelding

Dat pasta ongezond zou zijn is een echte fabel. Pasta kan je op wel 1.000 verschillende manieren klaarmaken en daar zit de kneep natuurlijk. Een pasta-maaltijd kan bijzonder gezond zijn en is makkelijk klaar te maken. Dat geldt vooral als je gebruik maakt van een goede pasta koker. Een pasta koker is een veelzijdig hulpmiddel in de keuken. Je kan deze niet alleen toepassen bij het bereiden van je pasta’s, maar er ook rijst of aardappels efficiënt in koken. Een pasta koker is een goed begin van een succesvol etentje thuis.

Gezonde pasta recepten

Hieronder volgen een aantal gezonde pasta recepten.

1. Spaghetti met tonijn, kappertjes en olijven

Als je voor tonijn kiest denk dan aan de natuur. De gestreepte tonijn ( skipjack) wordt niet in het voorbestaan bedreigd en dat is ook bij de bonito del norte het geval, mits deze van een duurzaam werkende visserij komt.

Voor vier personen gebruik je een pak spaghetti, 300 gram tonijn (uitlek gewicht) , 2 paprika’s in stukken gesneden, 300 ml tomatensaus, 2 tl zure of zoute kappertjes en 4 el zwarte olijven.

Doe wat olijfolie in de pan en bak daar 2 tl tomatenpuree  en de paprika’s in. Als dit is gebeurd, voeg je de tonijn, kappertjes, olijven en de tomatensaus toe. Een laurierblad zorgt voor extra smaak. Je schept de saus regelmatig om boven een matig vuur en maakt ondertussen de spaghetti klaar in de pasta koker. Meng de spaghetti zodra deze klaar is door de saus. Verder op smaak maken met zwarte peper en op de borden opdienen met Parmezaanse kaas.

2. Speltfusilli met kip, groene groente en roomsaus

Een gezonde, snelle maaltijd bereiden? Voor vier personen heb je 300 gram peultjes, 300 gram broccoli 1 groene paprika, 1 ui en een teentje knoflook nodig. Gebruik bij voorkeur 400 gram biologische kipfilet en 300 gram speltfusilli. Als kruiden zijn basilicum en versgemalen zwarte peper aanraders. De roomsaus kan je vrijwel overal kopen, maar uiteraard ook zelf even maken. Op het internet is een recept moeiteloos te vinden.

Kook de groente zodat deze goed gaar is, maar knapperig blijft. De kip bak je in 6 minuten rondom bruin in olijfolie. Hierna voeg je de gesneden paprika, ui en knoflook toe. Even 4 minuten laten bakken en dan de groente en roomsaus toevoegen. De pasta klaarmaken en toevoegen en het geheel op smaak maken met basilicum en zwarte peper.

3. Tagliatelle met worst en broccoli

Ook dit recept is voor 4 personen en kost ongeveer 45 minuten om te bereiden. De basis bestaat uit 350 gram broccoli, 4 chipolataworstjes en 300 gram volkoren tagliatelle. Voor de smaak en de saus: 400 gram gepelde tomaten, 1 verse rode peper, 2tl venkelzaad, 4 tenen knoflook, 15 gram oregano. Opdienen met Parmezaanse kaas.

Kook de broccoli tot deze gaar maar knapperig is. Snij de worstjes in plakjes en bak deze in de olijf olie  totdat deze lichtbruin zijn. Daarna de knoflook en uienringen erbij. Als de worst goed zacht is, kunnen de tomaten en andere ingrediënten worden toegevoegd. Laat alles nog 15 minuten pruttelen. Daarna maak je de pasta klaar en kook je de broccoli nog vier minuten. Groente en pasta toevoegen aan de saus en goed mengen. Op de borden de Parmezaanse kaas over de maaltijd strooien.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Waarom bewegen goed is tegen artrose

Door Redactie

5 tips die je helpen bij het stoppen met roken

Door Redactie

De beste voeding voor gezonde ogen

Door Redactie

Zijn zit-sta-bureaus de oplossing voor jouw gezondheid?

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.