Goede verlichting helpt je te ontspannen

post afbeelding

Thuis moet de plek zijn waar jij je makkelijk kunt ontspannen. Geen werk of andere verplichtingen, maar relaxt weer tot rust en tot jezelf komen. Belangrijk hierbij is de manier waarop je je huis hebt ingericht. Comfortabele banken en stoelen waarop je lekker zit terwijl je een goed boek leest, tv kijkt of van je eten geniet. Verlichting is een belangrijk en vaak onderschat onderdeel bij hoe je je lekker voelt en tot rust komt.

Verschillende type verlichting in huis

De lichtpunten in huis hebben verschillende functies. Ten eerste is er de basisverlichting. Hierbij gaat het om zogenaamde diffuse verlichting die een ruimte mooi egaal verlicht. Daarnaast heb je functionele verlichting nodig, bijvoorbeeld als leeslamp bij een fauteuil, hanglamp boven de eettafel en in de keuken. Dit is vaak sterkere en meer gerichte verlichting. Tenslotte is er ook sfeerverlichting, en dat is juist – zoals de naam al zegt – de verlichting die het meest belangrijk is voor het creëren van een gezellige en gemoedelijke sfeer.

Diverse soorten sfeerverlichting

De sfeerverlichting in huis bestaat in de meeste gevallen uit diverse hang-, tafel-, wand- en staande lampen. Hiermee maak je comfortabele hoekjes met warm licht. Sfeerverlichting bestaat vaak uit warmwit licht met een lage kleurtemperatuur, dat lijkt op kaarslicht. Tegenwoordig is er ook mooie kleurenverlichting. Deze kan je voor verschillende toepassingen gebruiken. Ook bij sfeerverlichting kan tegenwoordig goed van led-lampen gebruik maakt worden. Dit is ook nog eens een duurzame keuze. Bij sfeerverlichting kun je ook denken aan decoratief licht, zoals een strip met led-lampjes in je boekenkast, of het verwerken van led-lampjes in vloertegels of een houten vloer.

De invloed van verlichting op je gezondheid

Oorspronkelijk is de mens zo geprogrammeerd dat we gaan slapen vlak na zonsondergang. Fel licht zoals de zonsopkomst daarentegen zegt tegen ons lichaam dat het tijd is om op te staan en in actie te komen. Geef je biologische klok ’s avonds het sein tot nachtrust, door lampen thuis 2 á 3 uur voor bedtijd al te dimmen. Een goede nachtrust zorgt voor een opgewekter gevoel, minder kans op stress, een beter concentratievermogen en minder fysieke klachten.

Hoe kies je de juiste verlichting?

Maar hoe kun je nu het beste te werk gaan als je op zoek gaat naar de juiste lamp, van de juiste grootte, in een passende stijl bij het interieur en met het gewenste lichteffect? Soms zien lampen er in de showroom van een winkel of op een foto prachtig uit, maar passen ze eigenlijk esthetisch niet bij de ruimte thuis of je interieur. Daarom is het goed om een en ander eerst eens uit te testen met lampen die je al in huis hebt. Als je een uiteindelijk een goed beeld hebt bij grootte en stijl, kun je dan daadwerkelijk online of in winkels op zoek gaan. Je weet dan beter op welke plaatsen lampen het best tot hun recht komen, en of ze voldoende licht generen. Wat hierbij ook zeker helpt, is het maken van een lichtplan.

Image right: Elgato.com


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Nachtrust problemen? 12 tips om goed te slapen

Door Gast Blogger

Gewicht en slaap

Door Vera Wisse

Reageer op dit bericht