5 goedkope gezondheidstips voor studenten

post afbeelding

Vele studenten houden van fastfood, zeker wanneer de tentamens voor de deur staan. Dat ongezond eetpatroon gaat dan nog eens gepaard met feesten tot in de vroege uurtjes, waarbij slaapgebrek geen onlogisch gevolg is. Experimenteren of zelfs overdrijven met alcohol, sigaretten en drugs? Statistisch gezien lijken studenten er zich vaker aan te bezondigen. Studenten zijn dus niet meteen het schoolvoorbeeld van een gezonde levensstijl, zowel wat de fysieke als de mentale gezondheid betreft. Gelukkig zijn er enkele eenvoudige gezondheidstips die jou als student op de rails weten te houden.

# 1. Haal gezonde voeding in huis

Na een avondje feesten beland je vroeg of laat in de shoarmabar. Dat hoeft nog niet meteen dramatisch te zijn, maar thuis of op jouw studentenkamer houd je het beter gezond. Haal geen ongezonde snacks en maaltijden in huis en vervang snoep en chips door gezonde crackertjes, fruit en noten. Ook mager beleg zoals rosbief is nog steeds een beter idee dan een boterham met jam. Kies er ten slotte voor om zelf te koken en beperk je niet tot kant-en-klare maaltijden of afhaalmaaltijden. In een studentenhuis kunnen jullie ook gewoon om de beurt gezond koken, zo hoef je niet elke dag zelf in de keuken te staan. En bovendien is het ook nog eens goedkoper dan die dagelijkse bezorgpizza!

# 2. Sluit de juiste zorgverzekering af

Het lijkt soms wel alsof studenten zorgverzekeringen links laten liggen. Voor hen is de beste zorgverzekering de goedkoopste zorgverzekering. Toch is dat geen goed idee, zeker wanneer je met jouw extra baantje maar net voldoende hebt om de maand door te komen. Wanneer je zorgverzekering een goede dekking toekent, ga je ook als student sneller naar de dokter of psycholoog. Vooral tijdens de tentamens, wanneer lange dagen boordevol stress de regel is, is dat niet onbelangrijk. Kies de beste zorgverzekering en let natuurlijk op het prijskaartje, maar vaak kan je al voor de prijs van enkele Heinekens per maand van een optimale bescherming genieten.

# 3. Beweeg meer

Dagelijks naar de gym trekken wordt al snel een dure hobby. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je helemaal niet hoeft te sporten. Ga joggen in het park, neem de trap in plaats van de lift en neem de beentjeswagen in plaats van de bus. Een taxi is al helemaal geen goed idee, dan neem je beter de fiets. En zo heb je wat extra budget om lekker gezond te koken.

 # 4. Zorg voor voldoende nachtrust

Het is heel belangrijk dat je voldoende uitgerust bent. Schrap af en toe eens een avondje stappen en kruip extra vroeg in je bed, zeker wanneer je de volgende dag al vroeg op de universiteit moet zijn. Tijdens het studeren is het eveneens belangrijk om voldoende te rusten. Je zal zelf merken dat je concentratie toeneemt wanneer je voldoende slaapt, waardoor je sneller studeert en meer tijd hebt om te slapen. Handig, toch?

# 5. Drink voldoende

En dan hebben we het niet over een verraderlijke gin tonic of over zoete frisdrankjes. Drink voldoende water of thee en tracht het drinken van alcoholische dranken te beperken. Ligt dat allemaal wat moeilijk? Leg jezelf dan beperkingen op. Beperk het aantal avonden dat je alcohol mag drinken tot twee per week. We hoeven daarbij vast niet te zeggen dat comazuipen geen goed idee is. Thuis vervang je jouw suikerige cola door siroop of andere alternatieven. Niet alleen is dat veel gezonder, maar vaak ook goedkoper.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Welke koffiebonen passen het beste bij jouw smaak?

Door Redactie

Welke ooglaserbehandelingen zijn er?

Door Redactie

Thuis wonen op ouderlijke leeftijd

Door Redactie

Hoe pak je spierpijn aan?

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.