Griesmeelpap; gezond of eerder ongezond?

post afbeelding

Griesmeelpap, we kennen het van vroeger en we horen het weer steeds vaker. Maar is griesmeel gezond? En kun je er inderdaad mee afvallen, zoals wel eens gezegd wordt. Wat is griesmeel eigenlijk en wat is het verschil tussen griesmeelpap en griesmeelpudding? Wij leggen het je uit!

Wat is griesmeel nu eigenlijk?

Griesmeel is een graansoort die grof gemalen wordt. Gries is het gedeelte dat overblijft na het zeven. Tarwe wordt na het malen namelijk gezeefd en dan houd je drie dingen over: zemelen, griezen en bloem. De griezen zijn eigenlijk de kern van de tarwekorrel en zeer voedingsstofrijk. Het wordt verkocht in verschillende soorten groftes. Fijn tarwegries is bekend van het maken van pasta. Gaat het om grover tarwegries, dan wordt dit vaak toegepast als bindmiddel. Je kunt er echter ook griesmeelpap of griesmeelpudding van koken. De graansoort wordt daarbij direct in de kokende melk gestrooid.

Is griesmeelpap wel gezond?

Is griesmeel gezond? Als we deze vraag willen beantwoorden, moeten we eigenlijk weten voor wat voor soort griesmeelpap jij kiest. Een pakje uit de winkel is anders dan zelfgemaakte pap. Griesmeelpap bevat in principe graan en melk en zit daardoor boordevol voedingsstoffen. Daarbij kun je denken aan koolhydraten, B-vitamines, eiwitten, kalium en calcium. In kant-en-klare griesmeelpap zitten vaak verdikkingsmiddelen. Die zijn niet zo gezond als we graag zouden willen, maar verder valt er over de ingrediënten weinig te klagen. De voedingswaarde ligt op zo’n 90 tot 95 calorieën per 100 g. Wil je het echt gezond doen, dan zal je de griesmeelpap zelf moeten maken.

Lees ook: Zo bereken je jouw dagelijkse energiebehoefte

Griesmeelpap zelf maken

Je kunt griesmeelpap of griesmeelpudding heel eenvoudig zelf maken. Er is zeker een goed recept op internet te vinden. Wanneer je als basis kiest voor griesmeel en magere melk, dan is de voedingswaarde aanzienlijk minder. Je kunt dan rekenen op zo’n 50 tot 60 calorieën per 100 g. Natuurlijk kun je hieraan toevoegen wat je zelf wilt om de pap op smaak te krijgen of om meer eiwitten toe te voegen. Kun je niet tegen melk, dan kun je een melkvervanger gebruiken.

Afvallen met griesmeelpap

Kun je afvallen met griesmeelpap? Jazeker, wanneer je de pap zelf maakt, zitten er zoals gezegd slechts 50 tot 60 calorieën in op 100 g pap. Een bord griesmeelpap bevat meestal zo’n 250 g pap. Dat wil dus zeggen dat je zo’n 125 calorieën binnenkrijgt. Helemaal niet veel voor zo’n voedzame maaltijd als griesmeelpap!

Griesmeelpap of griesmeelpudding

Het verschil tussen griesmeelpap en griesmeelpudding is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Griesmeelpap is vloeibaar, terwijl griesmeelpudding veel dikker is. Je kunt het daarbij zelfs zo laten stollen dat het een ‘drilpudding’ wordt die je uit de vorm kiept door die op zijn kop te zetten. Griesmeelpap of griesmeelpudding maken, kost niet zoveel tijd en je bent vaak in 10 minuten al klaar. Aarzel dan ook niet langer en haal de ingrediënten vast in huis. Een recept uit grootmoeders tijd dat voedzaam en gezond is!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

De beste voeding voor gezonde ogen

Door Redactie

Zijn zit-sta-bureaus de oplossing voor jouw gezondheid?

Door Redactie

Vijf redenen waarom je een AED moet aanschaffen

Door Redactie

Tips voor gezonde en snelle maaltijden + recepten

Door Redactie

Reageer op dit bericht