Help! Ik mis de wilskracht om af te vallen

post afbeelding

We kennen allemaal wel iemand die zijn leven over een gezondere boeg heeft gegooid na een ‘wake up call’. Een slecht nieuws gesprek bij de huisarts bijvoorbeeld, doet velen over de streep trekken om voortaan gezond(er) te eten. Er zijn gelukkig ook andere manieren.

Wilskracht uit negatieve prikkel

Het is mogelijk dat een negatieve stimulans zoals hierboven geschreven, jou voor lange tijd van wilskracht voorziet. Negatieve prikkels vergeten we namelijk niet zomaar en wegen vaak zwaarder dan de potentie om gezonder te worden.
Mijn ervaring is dat de weg naar een goede gezondheid en een lijf waar je je prettig bij voelt, niet per se negatief hoeft te zijn. In dit artikel licht ik wilskracht toe geef ik je een paar eenvoudige tips om je wilskracht te vergroten.

Wilskracht letterlijk tussen je oren

Direct achter je voorhoofd ligt je prefrontale cortex. Dit stukje brein is actief bij het nemen van beslissingen. Dit deel van de hersenen is betrokken bij het uitstellen van korte termijn beloningen voor een lange termijndoel. Denk hierbij aan het “nee” kunnen zeggen tegen verleidingen met als doel om binnenkort weer in die ene oude spijkerbroek te passen.

In de avond is de wilskracht laag

De prefrontale cortex wordt gezien als de bron voor onze wilskracht. Kelly McGonigal legt in haar boek The Willpower Instinct uit dat onze wilskracht daalt naarmate de dag vordert.
Na het avondeten, als alle verplichten er meestal op zitten en de wilskracht laag is, zijn we het meest kwetsbaar. Voordat je het door hebt sta je voor de koelkast, op zoek naar iets lekkers. De rest is geschiedenis.

Afvallen met weinig wilskracht: het kan echt…

Natuurlijk heb je wilskracht nodig om af te vallen, maar waarschijnlijk minder dan je denkt.
Ik geef een voorbeeld van een herkenbare situatie waarbij je wilskracht verspilt: de middagdip, je hebt zin in iets lekkers. Je wilt iets zoets, maar bent vastberaden om de la met Engelse drop dicht te laten. Je bijt door en onderdrukt de zoete trek met enige moeite, totdat een collega je een stukje chocolade aanbiedt. Zonder er echt over na te denken, neem je het stukje chocolade aan en stop je het in je mond.
De kans dat je het stukje chocolade kon weerstaan was veel groter geweest als je niet je wilskracht had verspild aan het weerstaan van de Engelse drop in je la. De bekende tip “zorg voor een suikervrije” omgeving helpt je om je wilskracht te bewaren voor andere beslissingen.

Zo realiseer je je doel

Stel kleine en realistische doelen. Door kleine overwinningen te behalen en te vieren, komt de zogenaamde neurotransmitter dopamine in je hersenen vrij. Dopamine geeft je het “YES!” gevoel, waardoor je motivatie, wilskracht en energie stijgt. Dat is precies de energie die je nodig hebt om af te vallen.
Alle kleine overwinningen over een langere periode helpen je bij het behalen van je doel. Door je te focussen op kleine haalbare doelen, zoals: “ik drink deze week geen alcohol”, kun je genieten de weg naar je einddoel, in plaats van je te frustreren door dagelijks op de weegschaal te staan.


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Het leed dat emotie eten heet

Door Dafne van der Meer

Goede voornemens. Doe jij er aan mee?

Door Lena van den Berg

Omgaan met sociale druk tijdens het afvallen

Door Bernard Favier

Reageer op dit bericht