Het verschil tussen visolie en Omega 3

post afbeelding

Vaak maakt men geen verschil tussen de termen visolie en Omega 3. Visolie bevat dan ook een grote hoeveelheid Omega 3. In capsules en tabletten die als supplement worden gebruikt om extra Omega 3 binnen te krijgen zit vaak visolie verwerkt. Men noemt Omega 3 ook wel visvetzuur en dit soort stoffen is goed voor onder meer het hart. Omega 3 zit ook in andere producten behalve visolie en er zijn ook andere vetzuren belangrijk voor je gezondheid.

Waar zitten goede vetzuren in?

Behalve het visvetzuur Omega 3 zijn er ook nog plantaardige vetzuren die gunstige gezondheidseffecten hebben. Men noemt dit alfa linoleenzuur of ALA. Deze stof kan niet door het lichaam worden aangemaakt, maar is noodzakelijk om het cholesterolgehalte in je bloed op een gezond percentage te houden. ALA zit in lijnzaadolie, sojaolie, walnoten en in margarine en halvarine van plantaardige afkomst. Op het etiket duidt men het vetzuur ook vaak als Omega 3 aan. Alleen slikken van capsules of tabletten van visolie is dan ook niet voldoende om alle vetzuren die je lichaam nodig heeft binnen te krijgen. De Gezondheidsraad beveelt dan ook een gevarieerde voeding aan om voldoende vetzuren binnen te krijgen die ook wel onverzadigde vetten worden genoemd. Een gevarieerde voeding betekent niet alleen regelmatig vette vis eten, maar ook voldoende halvarine om de behoefte aan ALA te realiseren.

Waar is visolie goed voor?

Behalve dat de Omega 3 goed is voor het hart en de vaten heeft het tevens een gunstige werking op de hersenfuncties en het gezichtsvermogen. Voor baby’s is het extra belangrijk om voldoende Omega 3 binnen te krijgen. De normale ontwikkeling van de ogen en de hersenen wordt bij zuigelingen bevorderd door een voldoende hoeveelheid Omega 3. Als de moeder gezond en gevarieerd eet zal bij borstvoeding ook het kind voldoende Omega 3 binnen krijgen. Mocht de moeder geen borstvoeding geven, dan is het mogelijk Omega 3 als supplement op de voeding te gebruiken.

Behalve in vette vis zit Omega 3 ook schelp- en schaaldieren, maar de grootste concentratie zit in vis. Aanbeveling is dan ook om minstens een keer per week vette vis te eten. De vissoorten die hieronder vallen, hebben meer dan 10% vet van het lichaamsgewicht. Hiertoe behoren onder meer makreel, zalm, sardientjes, haring en forel.

Lees ook: Zo bereken je jouw dagelijkse energiebehoefte

Welke capsules en tabletten zijn goed?

De Gezondheidsraad adviseert een hoeveelheid van 200 milligram visvetzuur per dag. Als je eenmaal per week een portie vette vis eet, krijg je deze dosis binnen. Je kunt deze hoeveelheid ook binnen krijgen door capsules of tabletten met Omega 3 te slikken. De hoeveelheid Omega 3 die deze supplementen staat meestal aangeven in EPA en DHA. Welke goed zijn, kan je beoordelen aan de hoeveelheid Omega 3 die ze bevatten in verhouding tot de benodigde hoeveelheid. Hoewel er geen wetenschappelijke onderbouwing is, zijn er ook aanwijzingen dat de positieve werking van het eten van vette vis op meer berust dan alleen vetzuren. Het is daarom verstandig om regelmatig vis te eten en niet alleen te vertrouwen op capsules en tabletten met visolie.

Gezondheidseffecten

Hart- en vaatziekten

Onderzoek toont aan dat een voldoende hoeveelheid Omega 3 het risico op sterfte met 10% vermindert bij personen die een hoog risico hebben op hart en vaatziekten. Overigens dien je hierbij zowel de aanbevolen hoeveelheid visvetzuur als ALA als uitgangspunt te nemen.

Bloeddruk

Mensen die geen medicijnen gebruiken in verband met een hoge bloeddruk kunnen gemiddeld rekenen op een verlaging van de bloeddruk van 4,5 mm Hg. Dit bij gebruik van de aanbevolen hoeveelheden Omega 3.

Cholesterol

Voldoende ALA heeft een positieve invloed op de hoeveelheid cholesterol in het lichaam. Hoewel bewezen wordt geacht dat vette vis goed is voor hart en vaten zal een normale hoeveelheid hiervan het cholesterolgehalte doen toenemen. Dit mechanisme wordt door de wetenschap niet volledig begrepen. Het extra LDL cholesterol is niet goed voor de bloedvaten.

Zwangerschap

Zowel tijdens de zwangerschap als het geven van borstvoeding is het van groot belang dat de (aanstaande) moeder voldoende visvetzuur binnen krijgt. Dit is positief voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kind. Dit effect bereikt men niet door alleen het slikken van capsules of tabletten met visolie, maar wel door het eten van vette vis. De redenen hiervoor zijn nog onbekend. De wetenschap denkt echter dat dit te maken heeft met andere stoffen in de vette vis. Als de moeder tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding gevarieerd eet volgens de schijf van vijf, krijgt de baby ook voldoende visvetzuur en ALA binnen.

 


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

De beste voeding voor gezonde ogen

Door Redactie

Zijn zit-sta-bureaus de oplossing voor jouw gezondheid?

Door Redactie

Vijf redenen waarom je een AED moet aanschaffen

Door Redactie

Tips voor gezonde en snelle maaltijden + recepten

Door Redactie

Reageer op dit bericht