Hoe blijf je zo vitaal mogelijk op je oude dag?

post afbeelding

Op je oude dag is het belangrijk om nog steeds aan je vitaliteit te denken. Sterker nog, misschien is het juiste dan wel extra belangrijk, het kan de kwaliteit van leven namelijk bevorderen. Door goed in je vel te zitten, zal je een stuk meer plezier ervaren en nog vol in het leven staan. Maar hoe doe je dat als je op leeftijd bent? Je gaat natuurlijk niet meer 5 keer per week naar de sportschool. Gelukkig hoeft dat ook niet, er zijn voor ouderen een aantal dingen om op te letten om zo vitaal mogelijk te blijven.

Bewegen

Zoals we net al zeiden is het natuurlijk niet nodig om dagelijks te sporten, maar het is wel goed om in beweging te blijven. Hierdoor zul je je een stuk fitter voelen en minder snel last krijgen van klachten aan je spieren en gewrichten. We hebben een aantal verschillende oefeningen op een rijtje gezet die goed zijn voor ouderen. De oefeningen zijn ook nog eens makkelijk uit te voeren.

  • Rek en strek oefeningen
  • Balansoefeningen
  • Lichte krachtoefeningen
  • Oefeningen op de home trainer

Voeding

Voeding is de brandstof van ons lichaam. Als we jong zijn zegt iedereen tegen je: ‘daar moet je nog van groeien’, maar wat nu als je op leeftijd bent? Ook dan is het ontzettend belangrijk om op je voeding te letten. Misschien moet je van de dokter suiker of andere dingen wel vermijden. Houd vast aan een goed en gezond voedingspatroon, hierdoor blijf je een stuk vitaler.

De juiste hulp

Als je op leeftijd bent, is bewegen misschien niet altijd meer zo makkelijk, hier zal de woning op aangepast moeten worden. Misschien is er ook wel thuiszorg nodig. Ook de juiste hulpmiddelen zijn noodzakelijk. Een rollator of sta op stoel is bijvoorbeeld erg handig. Het is goed om te bedenken wat er nodig is en deze dingen in huis te laten plaatsen. Veel ouderen hebben ook een douche of bedlift of zelfs een lift om de trap op te komen, dit is ontzettend handig.

Contacten en activiteiten

Het is ook belangrijk om mentaal gezond te blijven. Daarom is het belangrijk dat je ook een dagbesteding hebt en leuke dingen kunt doen waar je naar uit kunt kijken. Blijf ook met vrienden en kennissen afspreken zodat je onder de mensen bent. Voor ouderen is het erg belangrijk om contact te houden met verschillende mensen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Je gezondheid op peil houden als zzp’er

Door Redactie

Tips voor het maken van lekkere recepten met veel groente

Door Redactie

De voordelen van groentesappen

Door Redactie

Nachtrust problemen? 12 tips om goed te slapen

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht