Hoe gezond zijn rode bessen?

post afbeelding

Rode bessen zijn die half-doorzichtige ronde vruchtjes die je overal in Nederland kan kopen. Ze hebben een hoge voedingswaarde en doen het uitstekend als garnituur bij een zomerdessert. Ook in de tuin hebben ze een hoge decoratieve waarde in verband met de vrolijke kleuren. Zijn deze rode bessen gezond? Vers fruit is gezond en dat geldt ook voor deze rode besjes, die ook wel aalbessen worden genoemd. De rode bes bevat veel antioxidanten en die helpen bij het ontgiften van het lichaam.

Medicinale werking: zijn rode bessen gezond?

Zijn rode bessen gezond? De kleine rode besjes met de zure smaak hebben een medicinale werking die vergelijkbaar is met andere soorten bessen zoals de zwarte bes. Het eten ervan bevordert de eetlust, is koortsreducerend en bloedstelpend. De belangrijkste werking is dat er meer afvalstoffen uit het lichaam worden verwijderd middels transpiratievocht. De besjes hebben evenals bessensap een positieve invloed op de spijsvertering en een licht laxerende werking. Omdat het consumeren van rode bessen helpt bij het afvoeren van gifstoffen uit het lichaam passen ze in een detox-dieet.

Lees ook: Xylitol, schadelijk of niks mis mee?

Leuke tips voor het gebruik van rode bessen

Uiteraard kan je rode bessen zo uit het handje eten, maar deze vruchtjes zijn ook zeer geschikt om jam van te maken en een zomerse rode bessentaart is een traktatie voor iedereen. Omdat ze een positieve werking hebben op de spijsvertering is een toetje met rode bessen natuurlijk altijd een goed idee. Bij zoete gerechten kan de frisse zure smaak van de bes een een mooie aanvulling zijn.

Je kunt er een verse saus van maken door ze te pureren. Wel even goed zeven daarna en als je de smaak iets zoeter wilt maken, doe je dat met honing. Honing is ook een natuurlijk product met veel goede voedingsstoffen. Een dergelijke saus smaakt heerlijk over de pannenkoeken of in de yoghurt. Wil je een houdbare siroop van rode bessen maken dan kan je deze indikken met suiker. Wil je met weinig suiker toch de houdbaarheid en de stroperigheid realiseren, gebruik dan stevia.

Rode bessen

Afvallen met rode bessen?

In rode bessen zitten veel vezels, vitaminen, mineralen en andere fylonutriënten. De meest voortkomende soorten vitamine in deze vrucht zijn B1 en C. De bessen zijn rijk aan de volgende mineralen: ijzer, fosfor, kalium, koper en mangaan. Verder bevatten deze vruchtjes veel vezels en anthocyaninen. De rode bes is daarmee belangrijk voor een gezonde en gelijkmatige spijsvertering. Door deze positieve werking zorgt de bes er ook voor dat de bloedsuikerspiegel niet te veel fluctueert. Het gaat daardoor vermoeidheid tegen en wordt ook aangeraden voor mensen die lijden aan diabetes type 2. Als je wilt afvallen past de rode bes in een patroon van gevarieerde voeding en voldoende beweging. Het eten van rode bessen heeft geen direct effect indien je kampt met een gewichtsprobleem.

Thee van het rode bessenstruikblad

De bladeren van de rode bessenstruik worden gedroogd om thee van te zetten. Deze werkt verlichtend bij jicht en reumatische aandoeningen. Ook kan je gorgelen met koude of lauwe thee bij mond of keelinfecties.  Voor slecht helende wonden kan je een kompres maken met deze thee.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Wat is kaki fruit en is het gezond om te eten?

Door Rosalyn van Moorselaar

De 5 beste Paleo kookboeken

Door Rosalyn van Moorselaar

De 8 beste natuurlijke ontstekingsremmers

Door Rosalyn van Moorselaar

Zo bereken je jouw dagelijkse energiebehoefte!

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.