Hoe (on)gezond is ijs nu eigenlijk?

post afbeelding

De eerste warme zomerdagen zijn een feit en dus breekt ook het ijs-seizoen weer aan. Heerlijk smullen van een bekertje malaga of chocolade-ijs. Want ja, wij Nederlanders zijn dol op ijs. De gemiddelde consumptie is de afgelopen jaren zelfs gestegen van 6,5 naar maar liefst 8 liter per persoon in Nederland. Een flinke hoeveelheid dus. Dat komt ook omdat het aantal ijssalons in Nederland is toegenomen. Maar dat is nog niets vergeleken bij de Verenigde Staten. Daar consumeren ze maar liefst 24 liter ijs per persoon per jaar. Maar goed, is al dit ijs nu wel zo goed voor je gezondheid? Vandaag nemen we ijs even onder de loep. Is dit nu wel of niet een aanrader?

Hoe gezond zijn de ingrediënten?

IJs is waarschijnlijk het tussendoortje waaraan we ons allemaal wel eens schuldig aan maken. Want ja, het is natuurlijk overheerlijk zo’n vers ambachtelijk gemaakt Italiaans ijsje. Maar laten we eerlijk zijn: het is nou niet bepaald het beste om te eten voor je gezondheid. Er zitten flink wat suikers en vetten in. Om nog maar te zwijgen over de E-nummers, kleurstoffen en calorieën. Wil je echt gezond leven dan zul je het dus bij af en toe een keertje moeten laten en zeker geen 8 liter per jaar.

Is er dan niets gezonds aan ijs? Jazeker wel! De basis van ijs bestaat uit eieren en melk en die leveren eiwitten, calcium en aminozuren. En wanneer er vers fruit wordt gebruikt, zit er soms ook vitamine C in ijs. Chocolade-ijs bevat anti oxidanten die je lichaam helpen bij het afvoeren van afvalstoffen en zo veroudering tegengaan.

IJs maakt je happy!

Natuurlijk is er ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het eten van ijs. Wat zijn de effecten ervan op je stemming? Uit dit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat je van ijs gelukkiger wordt. Het stimuleert de zogenaamde ‘plezier-centra’ in de hersenen. Kortom je wordt blij van een ijsje eten. Ook een goede reden natuurlijk om af en toe even te zondigen. En nee, daarvoor hoef je geen hele bak ijs leeg te eten!

Nieuwe ijssoorten

Gezond is hip en dus zien we allerlei nieuwe soorten ijs verschijnen in de winkel. Lactose- en suikervrij ijs, nieuwe soorten sorbetijs en yoghurtijs. En ook de bekende peren- en aardbeienijsjes. Deze ijssoorten bevatten minder calorieën en vaak ook minder suiker en zijn dus een gezonder alternatief.

En hoe zit het met hygiëne?

Wordt ijs altijd op hygiënische wijze gemaakt? Nee, helaas niet. IJs is daarmee dus lang niet zo gezond als we denken. Bij het maken van ijs worden de hygiëne regels vaak niet nageleefd. En wanneer ijs niet op de juiste wijze wordt gemaakt, dan kan het besmet raken met bacteriën. Dit blijkt uit een onderzoek van de NWA in 2016. Bijna een vijfde van de ijssalons houdt zich niet aan de regels. Vaak wordt het ijs ook te warm bewaard. Een goede koelvitrine is dus onmisbaar. Een Ruim assortiment koelvitrines bij Horecarama helpt dus. Dit alles geldt ook voor ijs dat je thuis maakt. Ook daar kan je ijs besmet raken met allerlei micro-organismen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Afvallen met hardlopen? Dat kan met deze tips

Door Rosalyn van Moorselaar

Gezonde voedingssoorten op een rij

Door Redactie

Tips voor bakken in de koekenpan

Door Redactie

Tips tegen een te lage luchtvochtigheid in huis

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.