Hoe pak je spierpijn aan?

post afbeelding

Spierpijn kan behoorlijk hinderlijk zijn, en zelfs verhinderen dat je bepaalde activiteiten kunt ondernemen. Zijn er manieren om het ontstaan van spierpijn tegen te gaan, of de gevolgen ervan te verminderen?

Hoe ontstaat spierpijn?

Spierpijn is eigenlijk een signaal dat je je spieren te zwaar belast hebt. Door de belasting kan er een ophoping ontstaan van afvalstoffen, zoals melkzuur. Dit veroorzaakt dat vervelende gevoel in je spieren, dat met name na de inspanning optreedt. Zeker de ochtend na een flinke inspanning kunnen je spieren behoorlijk stijf en stram aanvoelen. Over het algemeen verdwijnt spierpijn vanzelf na een paar dagen.

Soms kan de spierpijn wat langer aanhouden. Vaak is er dan sprake van kleine beschadigingen aan je spieren, kleine haarscheurtjes die zijn ontstaan door overbelasting. Ook deze pijn verdwijnt over het algemeen weer vanzelf, al kan dat wel iets langer duren.

Spierpijn is een signaal van je lichaam om het even wat rustiger aan te doen, om je spieren even wat rust te gunnen. Het is belangrijk om dit signaal niet zomaar te negeren, op die manier kan namelijk chronische overbelasting ontstaan, met vervelende blessures tot gevolg. Een pijnstiller slikken en vervolgens weer lekker verder sporten is dus geen goed idee. Wel kun je een pijnstiller nemen om te voorkomen dat je tijdens je normale bezigheden gehinderd wordt door de spierpijn. Een middel als ibuprofen werkt vaak al voldoende. Voltaren is iets zwaarder, en kan worden ingezet als ibuprofen niet voldoende werkt. Alhoewel pijnstillers het herstel niet bevorderen, kunnen zij er wel voor zorgen dat je wat meer ontspannen en soepel blijft bewegen, iets dat het herstel vaak wel ten goede komt.

Spierpijn voorkomen: hoe doe je dat?

Natuurlijk is voorkomen altijd beter dan genezen, ook als het om spierpijn gaat. Een belangrijke rol daarin is weggelegd voor de warming-up. Hiermee warm je de spieren alvast een beetje op en maak je ze losser. Combineer rustig joggen met rekoefeningen om het lijf zo goed mogelijk voor te bereiden op de inspanning die gaat volgen.

Tijdens het sporten is het verstandig om binnen de eigen grenzen te blijven. Heb je een tijd niet gesport, begin dan rustig aan en bouw de intensiteit in de loop der trainingen rustig op, zodat je spieren kunnen wennen. Door na een training een goede cooling-down te doen, vergelijkbaar met een warming-up, voorkom je dat afvalstoffen zich ophopen rond je spieren, wat de kans op spierpijn vermindert. Sluit vervolgens af met een warme douche of massage, zodat de doorbloeding van de spieren wordt bevorderd. Ook dit vermindert de kans op spierpijn.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Welke koffiebonen passen het beste bij jouw smaak?

Door Redactie

5 goedkope gezondheidstips voor studenten

Door Redactie

Welke ooglaserbehandelingen zijn er?

Door Redactie

Thuis wonen op ouderlijke leeftijd

Door Redactie

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.