Is havermout als ontbijt gezond?

post afbeelding

Havermout wordt wel het nieuwe superfood genoemd en havermout is zeker gezond als je het op de goede manier gebruikt. Havermout is ook erg veelzijdig en er zijn vele kant en klare recepten te vinden op het internet. Ook in de oudheid werd havermout al gegeten. De Egyptenaren gaven het als geschenk mee aan overledenen zodat die te eten zouden hebben in het hiernamaals. De oude Grieken gebruikten het in toetjes. Alleen de Romeinen aten het niet maar gaven het aan hun paarden.

Wat is havermout precies?

Havermout wordt gemaakt van haver, dat zal niemand verrassen. Maar wellicht zal het volgende je wel verbazen. De haverkorrels worden eerst gewassen en gepeld. Dat worden ze verhit en in stukjes geknipt. Deze stukjes worden vervolgens gestoomd en platgewalst. Havermout bestaat dus volledig uit de graansoort haver zonder enige toevoeging.

Welke havermout is gezond?

Havermout bestaat in principe dus uitsluitend uit geplette en gestoomde haverkorrels en dat betekent dat alle havermout ook gewoon gezond is. Er zijn echter veel verschillende merken en ook de prijzen kunnen nog wel eens verschillen. De juiste havermout voor jou te bepalen is echt een kwestie van persoonlijke smaak. Als je de verschillende soorten havermout zonder toevoegingen vergelijkt, zal je ook zien dat ze wat betreft calorieën, koolhydraten, vetten en eiwitten niet veel schelen. Het is tenslotte allemaal haver. De havermout van de Lidl is daarom vergelijkbaar met die van de AH of natuurwinkels. Ook de aanduiding volkoren is niets anders dan reclame, havermout zonder toevoegingen is immers alleen maar graan.

Is havermout een dikmaker?

Havermout of havervlokken is een superfood dat zeer geschikt is als een gezond ontbijt dat je energie en goede voedingsstoffen biedt tot het tijd is voor de lunch. Als jij het gevoel hebt dat je gewicht toeneemt door het eten van havermout bij het ontbijt zou dat door de volgende redenen kunnen zijn:

  • Je eet gewoon standaard te veel bij het ontbijt. Havermout vormt een bijzonder gezond ontbijt. Voor iemand met een gemiddeld gewicht is 40 tot 50 gram ongekookte havermout genoeg voor een ontbijt.
  • De toppings die je gebruikt bepalen natuurlijk ook de hoeveelheid calorieën die, een havermout ontbijt bevat. Als je veel suiker of een laag Nutella over je havermout doet, is de kans groot dat ook dit ontbijt een dikmaker kan worden. Fruit, nootjes en zaden zijn een veel betere keuze. Voor de smaak kan je het beste voor kaneel kiezen.
  • Ook te veel van het goede is niet meer gezond. Voor de topping zijn noten weliswaar gezond maar noten bevatten vaak ook veel calorieën en ook dat gezonde verse fruit zit vaak vol met suiker. Wees bescheiden als het aankomt op toppings en ken je grenzen.
  • Volle melk bevat veel vet en calorieën. Een bordje havermout met volle melk, noten, zaden en wellicht ook nog zoetigheid, wordt dan al snel een vette en calorierijke hap. Melk kan je vervangen door water of yoghurt. Ook andere soorten melk zoals amandelmelk kunnen een oplossing vormen
  • Te veel zoetigheid is eigenlijk taboe bij het ontbijt. Misschien dacht je dat agavesiroop, honing of kokosbloemsuiker geen probleem vormt om je havermout lekker zoet te maken. Natuurlijk bevatten deze zoetstoffen wel degelijk ook meer gezonde voedingsstoffen dan kristalsuiker. Maar je lichaam gaat met de suiker in deze producten op dezelfde manier om als met gewone suiker. Denk als zoetekauw dus eerder aan zaken als vanille of kaneel om de havermout voor jou op smaak te brengen.

havermout gezond

Kant-en-klare recepten

Wat is er verder zoal mogelijk met havermout dan het standaard bordje al dan niet met topping? We hebben een aantal gerechten hier voor je op een rijtje gezet. Al deze recepten vind je op internet en je hoeft beslist geen chef-kok te zijn om ze te kunnen maken.

Overnight havermout met banaan en hazelnoten

De naam zegt het al. Deze havermout maak je de avond tevoren klaar en laat je een nachtje in de koelkast staan. Wel een halfuurtje voor het ontbijt even weer op temperatuur laten komen voor de beste smaak.

Havermoutkoekjes

Deze kun je natuurlijk de hele dag serveren en zijn niet specifiek bedoeld voor je ontbijt. Je kan ze lekker lang in een trommel bewaren en ze zien er ook altijd zeer presentabel uit. Verras je visite een met een lekker en gezonde versnapering.

Havermout-choco-kokoskoekjes

Alles wat geldt voor de standaard havermout koekjes gaat ook op voor deze luxe variant. Nog lekkerder en even eenvoudig om te bakken. Zo wil iedereen wel van havermout genieten natuurlijk.

Cherry fizz het echte fruitontbijt

Havermout valt uitstekend te combineren met vers fruit en dat geeft ook nog eens een ontbijtkom vol vrolijke kleuren waar je in de ochtend meteen van opfleurt. Er zijn in Nederland zoveel heerlijke vruchten te krijgen die ook nog een gezond zijn. Varieer naar hartenlust met kersen, druiven, bramen en alles wat jij maar lekker vindt. Niets moet behalve dat het om vers fruit gaat.

Lees ook: Waterkefir zelf maken, zo doe je dat

Gebakken havermout

Inderdaad lees je het goed: gebakken havermout als ontbijt. Het kost iets meer tijd dan een standaard bord havermout dus het is met name geschikt voor die dagen dat je even de tijd kunt maken voor het ontbijt. De gebakken havermout moet namelijk een halfuurtje in de oven. Gebakken havermout kan je op veel manieren bereiden, behalve havermout is banaan meestal het gebruikelijk ingrediënt. Met kaneel en rietsuiker zorg je voor een heerlijke zoete smaak. Nadat je de havermout 30 minuten in de oven hebt gebakken, kan je die ook nog een paar minuten op de grill-stand zetten. Dat zorgt voor een heerlijk krokant korstje. Denk je eraan dat deze gebakken havermout behoorlijk wat calorieën bevat en dus niet geschikt is voor iedere dag.

Is havermout gezond?

De nadelen van een havermout ontbijt

Zelfs een zo gezond product als havermout kan lichamelijke klachten opleveren als je er niet goed mee omgaat. Te veel rauwe of ongare havermout eten kan tot verstopping leiden, omdat de darmen daar niet mee weten om te gaan. Ongekookte havermout trekt in het lichaam vocht aan, wat leidt tot de vorming van een grote brok. Eet havermout goed bereid, zoals het hoort!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Wat is kaki fruit en is het gezond om te eten?

Door Rosalyn van Moorselaar

De 5 beste Paleo kookboeken

Door Rosalyn van Moorselaar

De 8 beste natuurlijke ontstekingsremmers

Door Rosalyn van Moorselaar

Zo bereken je jouw dagelijkse energiebehoefte!

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht