Is te veel foliumzuur gevaarlijk voor het menselijk lichaam?

post afbeelding

Onze gezondheid is belangrijk, dat is een standpunt waar we allemaal wel achter kunnen staan. Maar soms doen we te veel om gezond te blijven. We slikken supplementen en nemen voedingsstoffen met extra vitamines en mineralen. Dat zorgt er soms voor dat er van bepaalde vitamines en mineralen een overschot in ons lichaam komt. Zo kan er ook teveel foliumzuur in je lichaam komen. Wanneer is de hoeveelheid foliumzuur te hoog? Wat is de juiste foliumzuur waarde?

Wat is foliumzuur eigenlijk?

Foliumzuur is een wateroplosbare vitamine die ook wel bekendstaat als vitamine B11. Wat doet foliumzuur? De stof zorgt mede voor het aanmaken van witte en rode bloedlichaampjes. Verder is de stof onder meer betrokken bij de ontwikkeling van het ruggenmerg en de hersenen en de vorming van RNA en DNA. Het is dan ook al in een erg vroeg stadium belangrijk voor het ongeboren kind.

Hoeveel per dag is nodig?

Wat moet de foliumzuur waarde zijn? Elk lichaam is anders, maar er is wel een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bekend van vitamines. Hierbij wordt uitgegaan naar de gemiddelden. De aanbevolen hoeveelheid per dag voor foliumzuur ligt in de EU op 200 µg. Veel Nederlanders halen de norm niet en in Nederland is die dan ook nog wat hoger, namelijk 300 µg. Zwangere vrouwen hebben nog meer nodig, namelijk 400 µg. Dit geldt ook als je borstvoeding geeft.

Is een teveel aan foliumzuur gevaarlijk?

Wist je dat de maximale hoeveelheid foliumzuur voor volwassenen is vastgesteld op maar liefst 1000 µg? Het lijkt er dan ook op dat teveel foliumzuur niet gevaarlijk is. Zelfs met een normaal dieet waarin extra veel van deze stof verwerkt is, haal je dit getal doorgaans niet. Maar is het wel zo ongevaarlijk als het lijkt? Er is een verschil tussen foliumzuur uit je voeding en foliumzuur uit supplementen.

foliumzuur

Voeding of supplementen?

Wanneer je de stof eigenlijk alleen uit je voeding haalt, dan wordt er niet gerept over negatieve effecten. In dat geval zou je dus zeggen dat een bovengrens niet eens nodig is. Bij supplementen zijn er echter wel negatieve effecten geconstateerd.

Wat zijn de bijwerkingen van teveel foliumzuur?

Is er sprake van een te hoog foliumzuur door suppletie, dan is het wel degelijk oppassen geblazen. Mocht je last hebben van een B12-tekort, dan kan dit namelijk minder goed opgespoord worden. Dat komt door het stofje PMG wat in de supplementen zit. Bijwerkingen van teveel foliumzuur zijn niet bekend. Wanneer je foliumzuur te hoog is door voeding, hoef je je hier geen zorgen om te maken. Bij het slikken van supplementen krijg je te maken met de eerdergenoemde stof PMG, waar je dus wel voorzichtig mee moet zijn. Het is belangrijk om altijd je huisarts te raadplegen voor je deze tabletten gaat slikken.

Lees ook: Eiwittekort; oorzaken, symptomen en oplossingen


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Tips voor gezonde en snelle maaltijden + recepten

Door Redactie

5 Manieren om je motivatie om af te vallen niet kwijt te raken

Door Redactie

Is het verstandig om naar jouw ex-partner terug te gaan?

Door Redactie

Wat te doen bij een wespensteek?

Door Rosalyn van Moorselaar

Reageer op dit bericht