Kinderen met overgewicht: doe er wat aan!

post afbeelding

Het aantal kinderen en jongeren met overgewicht stijgt flink. In Nederland zijn ongeveer 1 op de 6 kinderen en jongeren van 2 tot 25 jaar te zwaar. Het toenemen van het gewicht is een trend die zich al zo’n 30 jaar geleden heeft ingezet.

Slechtere prestaties

Eigenlijk weet iedereen wel dat de gevolgen van overgewicht ernstig zijn. Kinderen die te zwaar zijn hebben als volwassene meer kans op hartproblemen. Bovendien is de kans groter dat ze slechter presteren op school.  Een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte hebben namelijk een negatieve invloed op de hersenen. Het IQ van kinderen met obesitas is over het algemeen lager dan van gezonde kinderen. Daarnaast hebben zij  het probleem zich minder lang te kunnen concentreren.

Binnen spelen, weinig bewegen

Er zijn verschillende oorzaken voor de toename in gewicht. Kinderen blijven steeds meer binnen. Het binnen spelen is zelfs heel normaal geworden. Spelen op een spelcomputer of tablet is door de vele leuke en steeds realistischere games een favoriete bezigheid geworden. Het sociale leven speelt zich meer en meer online afspeelt. Er zijn ook ouders die vinden dat buiten op straat spelen niet meer veilig is. Allemaal oorzaken dat kinderen minder actief en bewust bewegen.

Eetpatroon

Kinderen bewegen weliswaar minder dan vroeger maar dit is niet de enige reden voor de toename van kinderen met obesitas. Veel ouders geven een slecht voorbeeld als het gaat om eten. Ouders eten te veel, te onregelmatig en dit gedrag nemen kinderen snel over. De verleidingen zijn gewoonweg te groot. Regelmatig bewegen en een gezond eetpatroon. Het klinkt simpel, maar is heel belangrijk.

Twijfel over overgewicht

De BMI (Body Mass Index) geeft goede indicatie of een kind te zwaar is. Voor ouders die twijfelen of hun kind te kampen heeft met overgewicht, is het handig even een test te doen. Dit kaneenvoudig via internet. Op de site van de Hartstichting en het Voedingscentrum zijn betrouwbare tests te vinden. Binnen enkele seconden verschijnt het resultaat.

Er is een makkelijke formule om zelf BMI berekenen:

gewicht / (lengte in m * lengte in m)

Let wel, dit is slechts een indicatie. Raadpleeg altijd een deskundige als je twijfelt.

Pak overgewicht aan 

De BMI is te hoog en nu? Als er geen medische oorzaken zijn, is het zaak dat je kind gezonder eten en meer beweegt. Een goed begin is het halve werk: drie voedzame maaltijden per dag staan aan de basis van een gezond gewicht.

Tips tegen overgewicht:

  • De Hartstichting heeft de lesmethode Lekker Fit! ontwikkeld. Praat daar eens over op school. Vraag ook wat ze doen aan gezonde producten in de schoolkantine, lessen over gezond eten en bewegen. Bewustwording is de eerste stap;
  • Geef zelf het goede voorbeeld: kinderen doen hun ouders na. Zo leren ze lopen, praten en ook eten. Wanneer je als ouder niet graag fruit eet, is de kans groot dat een kind het ook niet lekker vindt;
  • Op de site van de Hartstichting vind je tips over gezonde tussendoortjes. Als je als ouder toch af en toe een koekje willen meegeven, check dan het aantal calorieën van dit soort tussendoortjes. Zo bevat een Snickers bijvoorbeeld 305 kcal en een Liga Evergreen 77,6 kcal;
  • Probeer je kind dagelijks gemiddeld een uur matig intensief te bewegen. Laat kinderen buiten spelen en naar school lopen of fietsen als dat kan. Een nieuwe kinderfiets kan wonderen doen.
    Tip: om fietsen voor je kind aantrekkelijk en leuk te maken kun je ook denken aan een populaire stoere BMX jongensfiets of de Granny Fluor meisjesfiets.
  • Ga eens een kijkje nemen bij de plaatselijke sportverenigingen. Er is vast een sport bij die je kind leuk vindt om te doen.

Deze tips zijn makkelijk en handig. Meest belangrijk is de ingeslagen weg volhouden!

Gezonder leven betekent veranderen van je dagelijkse gewoontes. Dat is best lastig en af en toe lukt het gewoon niet. Is niet erg, zolang je niet gelijk opgeeft. Ga de volgende dag gewoon weer door met de je gezonde leefstijl. Jij en je kind zullen zich er heerlijk bij voelen.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Ga goed voorbereid op fietsvakantie

Door Gast Blogger

Super handige tips voor gezonde traktaties

Door Redactie GezondTotaal

Beginnen met sporten: leuk en langzaam

Door Jolanda Hamers

Afvallen: samenspel van bewegen en gezond eten

Door Gast Blogger

Reageer op dit bericht