Kindermarketing ondermijnt gezag ouders

post afbeelding

Jengel-factor

Fabrikanten van kinderproducten maken bij hun kindermarketing strategie gebruik van een aantal zaken:

  1. De aangeboren voorkeur van kinderen voor vette en zoete producten.
  2. De jengel-factor; zeuren en krijsende kinderen in de supermarkt, omdat ze perse dat ene koekje of snoepje willen van Piet Piraat, Dora of Hello Kitty.
  3. Het moderne tijdperk: ietwat vermoeide ouders wellicht (tweeverdieners, alleenstaande ouders) die kinderen zoet houden met snoep; het is helaas van deze tijd.
  4. Het digitale tijdperk: kinderen zijn online georiënteerd en zitten veel op internet. Misleidende reclame voor kinderproducten op internet is nog niet verboden.

 

Digitale kinderlokkers

In 2009 is er een verbod gekomen op kinderreclame voor ongezonde producten. Dit verbod betreft alleen reclame die via radio, tv en print wordt verspreid. Online marketing, via websites, vallen hierbuiten. Hier maken fabrikanten handig gebruik van door op hun websites (Tjezie, Paula, Max ijsjes) kleurplaten, spelletjes, prijsvragen en dergelijke te plaatsen. Digitaal kinderen lokken dus.

Wat je als ouder kunt doen

  1. Teken het burgerinitiatief op de site van Foodwatch voor een verbod op kindermarketing van ongezonde producten
  2. Geef in de winkel niet toe. Nee-zeggen is niet erg. Het betekent dat je aan het opvoeden bent en je je kind (jouw) normen en waarden bijbrengt.
  3. Vanaf 7 jaar kun je een kind heel goed uitleggen wat het doel van reclame is en waarom Dora, Piet Piraat en andere (teken)filmfiguren op een verpakking staan. Maak je kinderen hierin wijs en weerbaar.

 

Succes!


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Super handige tips voor gezonde traktaties

Door Redactie GezondTotaal

Je lichaam heeft bijzonder aanpassingsvermogen

Door Ires Libert

Tips over voeding tijdens je zwangerschap

Door Redactie GezondTotaal

Dilemma: vertel jij je andere kinderen over je miskraam?

Door Miriam van Kreij

Reageer op dit bericht