Kom tot rust in je slaapkamer: 5 tips

post afbeelding

Stress en vermoeidheid hebben invloed op onze gezondheid. Goede nachtrust is daarom heel belangrijk om tot rust te komen en te ontspannen. Door je slaapkamer goed in te richten en rekening te houden met bepaalde factoren, verbeter je je nachtrust. Zo functioneer je beter overdag en voel je je fitter en gezonder. Lees in dit artikel 5 tips om echt tot rust te komen in je slaapkamer.

Tip 1: Zorg voor goede verduistering

Als je gaat slapen is het belangrijk dat je slaapkamer goed donker is en dit ook blijft. Je wilt voorkomen dat je onnodig wakker wordt van zonlicht. Zorg daarom voor goede verduisterende gordijnen en overweeg rolluiken. Haal daarnaast ook de televisie weg uit de slaapkamer en verban ook je telefoon uit de slaapkamer. Zo zorg je voor optimale verduistering in je slaapkamer en slaap je langer en beter.

Tip 2: Let op de temperatuur

Een goede en constante temperatuur draagt bij aan een betere nachtrust. Wist je dat je beter slaapt in een koudere slaapkamer dan in een warme? In een te warme slaapkamer duurt het langer om in slaap te komen en je slaapt onrustiger. De perfecte temperatuur voor de slaapkamer ligt rond de 18 graden. Door goede isolatie en dubbel glas komt er niet teveel warmte of kou je slaapkamer in en hou je de temperatuur constant.

Tip 3: Ga voor rustige kleuren

Hoewel een felle kleur in je slaapkamer de ruimte flink opfleurt, werken bepaalde kleuren niet bevorderend voor je slaap. Er zijn kleuren die een positieve invloed hebben op je nachtrust, zoals blauw, groen en zandkleuren. Deze kleuren hebben een rustgevende werking en zorgen er daardoor voor dat je beter slaapt. Overweeg daarom felle kleuren voor de rest van je huis te bewaren en in de slaapkamer voor rust te gaan.

Tip 4: Ventileer regelmatig

De luchtkwaliteit in je slaapkamer is belangrijk, samen met de luchtvochtigheid. Als de lucht in de slaapkamer te droog is, slaap je niet goed. Is het heel vochtig in je slaapkamer? Dan slaap je onrustig en voel je klam aan. Denk er daarom aan om met het raam op een kier te slapen, zodat er voldoende frisse lucht binnenkomt en zet de verwarming ‘s nachts uit.

Gezondtotaal - Rust in de slaapkamer 2

Tip 5: Verhelp vervelende geluiden

Tip 5: Verhelp vervelende geluiden
Als je in bed ligt en in slaap probeert te vallen, wil je je niet storen aan vervelende geluiden. Maak daarom een rondje door je slaapkamer en ga na wat er geluid maakt. Haal de tikkende klok weg en ontlucht de radiator die al zo lang tikt. Investeer hier een paar uurtjes in en geniet van een aanzienlijk betere nachtrust.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

9 dingen die je nog niet wist over cannabisolie

Door Redactie GezondTotaal

Grijs worden? 6 tips

Door Redactie GezondTotaal

6 tips tegen een droge huid

Door Redactie GezondTotaal

10 tips voor witte en gezonde tanden

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht