Laat die piekergedachten voor wat ze zijn!

post afbeelding

Die vervelende collega, de verbouwing van je keuken, een operatie die je binnenkort moet ondergaan… Zaken genoeg om over te piekeren. Je gedachten die steeds meer rondom dat ene onderwerp of persoon rondtollen.

Het leidt meestal tot niets. Ja, tot een rotgevoel, slapeloze nachten. Want die gedachten kunnen je behoorlijk somber maken om over frustraties maar te zwijgen. Kortom: piekeren is niet goed voor je gezondheid.

Niet doen: een piekerdagboek

Tijd dus voor actie! Gewoon stoppen met piekeren is jammer genoeg niet zo simpel, allerlei goedbedoelde adviezen ten spijt. Een piekerdagboek bijhouden, bijvoorbeeld. Of een kwartiertje per dag voor het piekeren reserveren, of afleiding zoeken als het weer eens zo ver is. Nou, mij lukt dit allemaal niet.

Wel doen: mediteren

Wat mij wel helpt? Mediteren. Alsof dat dan zo makkelijk is. Natuurlijk niet. Daar moet je – letterlijk – voor gaan zitten. Het mediteren leert me steeds minder het gevecht aan te gaan met mijn gedachten, ook mijn piekergedachten. Ze te laten komen en te laten gaan. Me niet te vereenzelvigen met de (pieker)gedachten. Ik ben die gedachten namelijk niet.

Nodig: motivatie en een zetje van buitenaf

Dat lukt natuurlijk niet van de ene op de andere dag. En de ene dag gaat het makkelijker dan de andere. Het leuke van mediteren is: je kunt er altijd (opnieuw) mee beginnen. Je kunt er geen fouten mee maken. En je hebt alleen jezelf en wat motivatie en doorzettingsvermogen voor nodig. Hoewel: een beetje hulp van buitenaf kun je vaak wel gebruiken.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Slaapproblemen? Doe de challenge!

Door Redactie GezondTotaal

Piekeren. Het lost niets op. Integendeel.

Door Redactie GezondTotaal

Mediteren: Niet-Doen of Niets-Doen?

Door Mila de Koning

5 tips om (weer) te beginnen met mindfulness

Door Mila de Koning

Reageer op dit bericht