Laat me slapen!

post afbeelding

Inhoudsopgave

Sluimeren

Nachtbraker zijn. Niet handig als je twee schoolgaande kinderen hebt. Hoe laat ik ook naar bed ga, de volgende ochtend gaat onherroepelijk (nou ja, gelukkig zit er een sluimerknop op) m’n wekker. Na ongeveer vijf á zes uur slaap, al dan niet onderbroken door een kind met een nachtmerrie, loopneus of plaspauze, moet ik me weer uit bed slepen. Een nieuwe dag begint. Overdag terug naar bed gaan vind ik een vieze gewoonte. Daarbij ben ik geen poes.

Delirium

Vooral toen de kinderen klein waren en ik 24/7 moederde, leefde ik in een delirium van slapeloosheid. Niet zelden las ik een boekje voor met mijn ogen dicht. Ik kende de tekst toch al en de lengte van drie zinnen op een bladzijde was net genoeg om even, heel even, m’n ogen te sluiten. De plaatjes hielden de kinderen ook nog zo’n vijf tot tien seconden bezig, dus ik kwam aan een hazenslaapje toe van pakweg twintig seconden. Per pagina.

Uitgeslapen

Nu de kinderen wat ouder zijn, hebben ze in de gaten dat mamma ’s morgens moeite heeft haar bed uit te komen. De jongste had een goed advies: ga toch wat eerder naar bed, dan kan je andersom uitslapen. Wakker jong.

Ritme

Ik weet alleen niet hoe dat moet, vroeger naar bed. Daar is mijn ritme helemaal niet op ingesteld. Na tien uur ’s avonds kom ik weer tot leven en word ik ultraproduktief. Graaf Dracula is er niets bij. De meest prachtige creaties vloeien uit mijn pen en stift in de stilte van de nacht.

Gedrag

Het zal wel geen toeval zijn dat ik een artikel onder ogen kreeg over de voordelen van ‘vroeg naar bed en gezond weer op’. Als communicatiemens, ken ik het kennis-houding-gedrag principe. Mensen moeten eerst op de hoogte gesteld worden van iets, vervolgens hun (mentale) houding daarop aanpassen, om uiteindelijk tot een gedragsverandering te komen. Kennis over vroeg slapen heb ik vergaard, m’n houding is veranderd. Nu m’n gedrag nog.

Lees ook 5 tips om vroeg op te staan voor een dagelijkse voorsprong


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Behoefte aan ruimte om je heen

Door monique lutz

5 tips om te stralen en je goed te voelen

Door Redactie GezondTotaal

In de slaapstand!

Door Ires Libert

Leer jezelf ontspannen, doe de Bodyscan


Door Ires Libert

Reageer op dit bericht