Last van spierspanning? Verken je lichaam

post afbeelding

Tijdens een bijeenkomst met een aantal coaches kwamen we op een gegeven moment uit bij het onderwerp Ismakogie. ‘Wat is dat eigenlijk?’, vroeg een aantal aanwezigen aan mij. Ik heb deze dames diverse oefeningen laten ervaren. Voor mij gelijk ook aanleiding om hier een blog over te schrijven en deze ervaring met je te delen.

Bewegingsmethode

Ismakogie is een bewegingsmethode waarbij je ‘ogenschijnlijk’ gemakkelijke en zachte oefeningen doet. De gehele spierketting in je lichaam wordt daarbij aangedaan. Bij een oefening liet ik de dames bewust worden van ‘Hoe sta je?’ en gevraagd of er van spierspanning in een bepaald lichaamsdeel sprake is.

De oefening stap voor stap

Het beste is om geen schoenen aan te hebben, sokken zijn geen probleem.
Ga met beide voeten op de grond staan. Ik weet dat er veel mensen zijn die moeilijk bij ‘het voelen’ kunnen komen, omdat ze meer in hun hoofd zitten dan in hun lijf. Sluit daarom gerust je ogen als het voelen dan makkelijker voor je gaat. Weet dat, als je je ogen openhoudt, je meer in het moment ‘nu’ aanwezig bent!

Je lichaam verkennen

Je gaat je lichaam verkennen en start bij je voeten.

  • Hoe is de druk in je voeten verdeeld: sta je meer op je voorvoeten of meer op je hielen, of is het middelpunt net op de wreef voor je onderbeen?
  • Voel je meer druk op de linkervoet dan op de rechtervoet of is deze gelijk?
  • Of voel je meer druk op een van de zijkanten van je voet?
  • Sta je overstrekt in de knieën?
  • Sta je meer op je linkerbeen en hang je in je linker heup?
  • Heb je spierspanning in je grote bilspier(en) (de musculus gluteus maximus), aan de linkerkant of rechterkant?
  • Voel je dat je misschien iets meer spanning in je onderrug hebt, bijvoorbeeld bij je lendenen?
  • Of hoger in je rug, tussen de schouderbladen of zelfs in de nek?
  • Heb je je voorhoofd voor, je kruin recht omhoog en je kin niet te ver naar voren, zodat de bloedtoevoer naar de hersenen optimaal is?

Spanning loslaten

Als je al staande zo bezig bent met het verkennen van je lichaam en je voelt ergens spanning zitten of opkomen, laat deze dan (weer) rustig los. Dat kan je doen door fysiek in beweging te komen, bijvoorbeeld door de tenen op en neer te laten gaan. Een stukje op de plaats te wandelen. Zachtjes met je voorhoofd ‘ja-ja’ te knikken, et cetera.

Aan de slag

Probeer het zelf ook eens uit. Het is mogelijk om deze oefening zonder enige kennis van Ismakogie uit te voeren.

Als je meer wilt weten van Ismakogie, surf dan naar de website van De Nederlandse Anne Seidel Ismakogie Vereniging. Wie weet is er een docent in jouw omgeving is die lessen verzorgt.

Over de bijeenkomst: het Body & Mind Language Instituut

Tijdens de intervisie bijeenkomst hebben we een vraagstuk dat ontstond tijdens deze oefening, op een fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau verder uitgediept. Hetgeen voor ons Body & Mind Language Trainers/Coaches een grote meerwaarde kreeg in het ontdekken wat er ‘achter’ de spierspanning kan zitten. Geïnteresseerd in wat een BML Trainer/Coach beweegt of in beweging kan brengen, kijk dan gerust eens op de website van het Body & Mind Language Instituut.


GD Star Rating
loading...

Gerelateerde Posts

Jouw ultieme uitdaging: sta jij het langst op een paal

Door Redactie GezondTotaal

De week van de voeten: Contact maken met je voeten

Door Corrie Wierda

Stap jij wel eens uit je comfortzone?

Door Corrie Wierda

Geef je seksleven een boost: train je bekkenbodem

Door Corrie Wierda

Reageer op dit bericht