Last van vage klachten: Ires ging op onderzoek

post afbeelding

Al enige tijd kamp ik met van die vage klachtjes zoals niet in slaap kunnen vallen, stijve nek, kramp en duizeligheid. Ook heel herkenbaar, zo’n klein trillinkje in je ooglid wat ineens opspeelt en je uit je concentratie haalt.

Er is allemaal prima mee te leven, maar als ik ergens vaker tegenaan loop ben ik toch nieuwsgierig naar het verband en de oorzaak.

Verband gevonden

Nooit gedacht dat er een verband zou zijn, toch heb ik het gevonden. Ik bleek magnesium tekort te hebben. Voor mij dan direct de volgende vragen; hoe komt dat dan en hoe kom ik er vanaf? Eerst maar eens op onderzoek uit hoe het komt dat aardig wat mensen magnesium tekort oplopen.

Oorzaken van een tekort aan magnesium

Er zijn een aantal oorzaken waardoor je een tekort aan magnesium oploopt. Ik beschrijf er drie.

Landbouw onttrekt
Het mineraal magnesium zit in veel levensmiddelen, echter wordt er door de landbouw en de kunstmest die hier gebruikt wordt veel magnesium uit onze bodem onttrokken. Helaas bevatten de producten hierdoor minder magnesium dan we normaal gesproken via voeding binnen zouden krijgen.

Stress
Daarnaast heeft stress een aanzienlijke invloed op het wel of niet opnemen van magnesium. Het zorgt er namelijk voor dat je veel magnesium uit plast. Dit kan stress in allerlei vormen en maten zijn, ook het dagelijks intensief sporten of zwaar werk doen kan je lichaam dusdanig stress bezorgen dat de magnesium opname minder wordt.

Vervuilde darm
Een vervuilde darm krijg je door slecht voedsel en weinig beweging. De darm heeft moeite met het opnemen van goede voedingsstoffen, zo ook met het opnemen van magnesium. Vaak komt hier ook onregelmatige stoelgang bij kijken waardoor het lichaam niet goed weet wanneer het op moet slaan of juist af moet stoten. Dit verstoort de opname van magnesium.

Herken de symptomen

Er zijn vele signalen waaraan je zou kunnen merken dat je magnesium tekort komt. Het is echter niet zo dat het per definitie te hangen is aan specifieke symptomen. De kans is aanwezig wanneer je de volgende symptomen herkent:
Ooglidtrillingen, angsten, wakker schrikken omdat je denkt dat je valt, hoofdpijn, futloosheid, rugpijn vermoeidheid, oorsuizen, spastische darm, hyperventilatie, spierkramen, migraine, fobieën, nervositeit, prikkelbaar, hartritmestoornissen, hartkloppingen, maagkrampen, verstijfde spieren, uitputtingsverschijnselen, onrust, moeite met concentratie, allergie, regelmatig de hik hebben, moeite om op woorden te komen, duizeligheid, te hoge of te lage bloeddruk, constipatie, restless legs.

Hoe breng ik mijn magnesiumgehalte op peil?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium gesteld door de Nederlandse Gezondheidsraad ligt tussen de 250 en 350 milligram per dag voor vrouwen en tussen de 300 en 350 milligram voor mannen. Je kunt dit op peil brengen door op je voeding te letten en/of aan te vullen met goede supplementen.
Een aanrader is zeewier kelp. 1 theelepel beval ongeveer 30 mg magnesium en dat is best veel. Glutevrije kelpnoodles zijn makkelijk te bereiden en zijn magnesiumrijk. Andere goede magnesiumbronnen zijn zaden, pitten, noten, bonen, vijgen, pruimen, makreel, avocado en groene groenten en sojaproducten. Voldoende bronnen dus.

Testen op een tekort

Mocht je symptomen herkennen, dan hoeft dat niet te zeggen dat je perse een tekort aan magnesium hebt. Om het zeker te weten kun je het eventueel tekort ook laten testen door middel van bio resonantie. Check eens Google voor meer informatie hierover. Of ga naar de huisarts voor een bloedonderzoek op bloedwaarde en celwaarde.


GD Star Rating
a WordPress rating system

Gerelateerde Posts

Zo raak jij op vakantie minder snel aan de diarree

Door Gast Blogger

Bah! Op vakantie met een koortslip

Door Gast Blogger

Relatie glutenvrij dieet en risico op diabetes

Door Redactie GezondTotaal

Vruchtbaarheid: de kwaliteit van sperma

Door Redactie GezondTotaal

Reageer op dit bericht